Egna val

 
I artikeln jag var med i så pratade jag om att jag hellre valde bort efterrätter själv, om jag just då inte ville ha någon, än att jag ska få någon sorts specialkost olik alla andras.
Det har nämligen hänt vid något tillfälle att jag fått in till exempel sockerfri glass (sockerfri betyder inte alltid utan kolhydrater, vilket då inte gör den alls särskilt mycket nyttigare för mig) medan alla andra fått tårta.
Detta avskyr jag!
 
Fast man har diabetes kan man äta allting. Det som gör att jag väljer bort det vid vissa tillfällen är att det blir såklart svårare att hålla sockervärdena i schack vid sockerchock. Jag brukar då tänka lite på hur sockret legat i övrigt den dagen, hur sugen jag egentligen är på sötsaken ifråga och lite sådär och det är helt mitt eget val för att jag tycker det blir lättare diabetes-mässigt då. (och sanningen att säga väljer jag ganska sällan bort det, men jag tar ofta mindre av det)
 
Jag tycker självklart det är jättekärt när man blir bortbjuden och någon tänkt till och kanske ställer fram mörk choklad bredvid mjölkchokladen eller ställt fram frukt bredvid glassen också och inte bara maränger eller säger att de lagt en deciliter mindre socker i kakan så den är lite bättre för mig - you get the picture!
 
Men det jag är emot är att bli särbehandlad. En tjej som haft diabetes sedan sju års ålder berättade för mig att på fettisdagen, när alla andra barn på skolan fått en semla, hade hon fått hamburgerbröd med vispgrädde i. Snacka om att peka ut barn som "onormala".
 
Nej, bort med särbehandling och fram för alternativ & egna val :)
 
 
 

Chokladmousse

I helgen gjorde jag en supergod diabetesvänlig chokladmousse.
Så här kommer receptet så ni med kan njuta :)

2,5dl vispgrädde
2 äggulor
100g minst 70%ig choklad

Vispa grädden lätt. Den ska vara nästan rinnande. Blanda i äggulorna. Smält chokladen och blanda i. In i kylen tills det stelnat.

Vi hade mintchoklad. Smaskens!


Dagen i siffror

Denna dagen har varit blodsocker-bra. Kanske legat liiiite pressat vid nåt tillfälle men inte fått känning och inte stuckit iväg uppåt så yabba-dabba-do!! :D

6.50 4.9
9.00 4.2
12.00 6.2
14.00 5.2
17.00 4.9
20.00 7.9

Stabilt som bara attan rent!


Regn & barbapapa

Man vet att man bor i Södra Sverige när man tittar ut, ser mörker, regn, halv storm och tänker: hmm, det känns som jul...

Därför piffade jag upp morgonen lite med min nyinköpta Barbalala-skål. Vem kan vara trött när man äter av den? :)

Hon är den musikintresserade. Och eftersom Mattias hade namnsdag igår fick han också en av mig, den sportintresserade Barbastark :)


Att leva med...

Idag har jag varit i lokaltidningen igen.
Under serien "Att leva med..." där de har intervjuer om människor som lever med kroniska sjukdomar.
Jag hade kunnat ha en serie om "Att leva med Diabetes" helt själv för jag tyckte det var så kul att bli intervjuad och få berätta :)

Tyvärr kan jag inte länka till artikeln för den ligger inte på nätet...


Vädret försvann

Meeeen, det skulle ju vara stor sol och minusgrader idag. Vi skulle åka längdskidor.
Nu är det mulet och en plusgrad. Och blåser. Välkommen till Trelleborg. Kallt.
Det får bli städ&fix-dag då.

Nu har jag kommit på vilken av mina mätare som funkar bäst och det är...BÅDA.
Den nya, AccuCheck Mobile, är mycket mer smidig än den gamla Nanon för man behöver inte leta efter någonstans att göra av den blodiga stickan och man kan mäta sig med en hand. Perfekt på stan och sånt.
Den gamla är bättre för den krånglar inte så mycket med "för lite blod, gör om". Såååå, jag har den nya i väskan och den gamla hemma & på jobb.
Fungerar ju bra så länge jag inte ska läsa av mätaren så när det är dags får jag ju se till att använda samma ett tag före.


Sköna sköna lördag

Passet avslutades på exakt samma värde som sist med hjälp av ett halvt minikexchoklad i mitten. Bra, bra!
Härligt sätt att börja lördagen på, med träning. Man blir pigg och känner sig nöjd!

Nu har vi varit på Videomix megasale och jag har kommit långt i mitt projekt : ersätt dina VHS till DVD, för en billig peng!

Ikväll blir det middag hos Fanny & Thomas. Kort & gott: skön lördag!


I'm up!

Klockan är nollåttatjugofyra och jag har precis ätit frukost.
Det är på gränsen att jag är imponerad av mig själv!
Det är Bodyattacksdags igen!
Hoppas min vän diabetes sköter sig lika bra idag igen *fjäskfjäsk*.
Det jag ska ändra är att äta mer kolhydrater precis efter för förra veckan, när jag slutade på 6 någonting, blev jag låg efter ett tag så minikexchoklad is in da bag!
Mitt morgonvärde låg toppen (trots efterrätt igår, det är inte vanligt för mig att vakna bra dan efter då) och det vill säga lite bättre/lägre än inför förra passet så funkar allt exakt lika borde jag ju följaktligen hamna lägre vid slutet så eventuellt får det bli en liten snacks vid min mät-låt nummer 5.
Gör faktiskt inget alls att missa ett par armhävningar ;)
Och sen måste jag ta med mig papper för i-landsproblem för diabetiker: blodet slutar aldrig pumpa ut när det är igång under aktivitet.
Jag hade ett himla sjå med att göra armhävningar samtidigt som mitt lillfinger blodade ner mattan :)


Fredagsmys

Ikväll myser vi hos Cajsa & Linus. Det gillas! Vi har fått en jättegod trerätters middag och nu tjattrar vi i soffan. Skönt med helg!


Dagen Trött

Den heter det, denna dagen.
Vakna med huvudvärk är alltid en boomer.
Trött som attans hela dan dessutom.
Efter mitt kundbesök var tanken gymmet men det la jag på hyllan pga min arma skalle. Plan 2 - soffan. La jag också på hyllan. Förbättrar varken skallebank eller trötthet.
Eller eventuellt kunde det gjort det men jag avskyr att sova på dagen.
Plan 3 - promenad, blev det därför. Med Fanny & Oskar. I sol & snö.
Väldigt skönt! Men det brydde sig inte mitt huvud om. Så nu ska jag göra couscous och hoppas det bättrar sig. Annars får det bli soffan ikväll istället för rep.


Godmorgon...

...inte!
Sådana här värden kan man vänta sig en söndag efter godisintag kvällen före. Inte en tisdag med kaffe som ända boost kvällen före.
Nu är jag sur. Tack för det diabetes-skit!


Beeeans

Middagen idag (efter funktionellt pass kan jag tillägga :)) blev chili con carne. Bönor är ju supernyttigt bara i sig men nu hittade jag ännu nyttigare.

Det har blivit lite av en sport för mig, haha.


Keep up the good work!

De två första veckorna av min tränings-skärpning har hållt sig bra! Båda veckorna har jag lyckats med tre gymbesök samt en hel del promenader trots vinterväder. Lite till följd av att man inte kan ta sig någonstans på cykel i detta väglag :)

Veckan slutade dock på dåligt värde - ännu en gång pga pizza. Fungerar uppenbarligen inte alls! Tur det inte äts så ofta...


High five på det!

Body attack - check!
Bra värden - check!

Startade på 9.1 + en banan.
Mitt i passet låg det på 8.6 och efteråt på 6.3. Topnotch skulle jag kalla det!


Uppladdning

 
Idag gäller det att ladda inför morgondagens Bodyattack. Jag är mycket spänd på hur det ska gå!
Av två anledningar:
1. Sist jag körde detta grymt jobbiga pass var jag väldigt mycket mer vältränad än vad jag är nu.
2. Jag har inte kört något så intensivt konditionspass sen jag fick diabetes så jag vet liksom inte hur min kropp reagerar på det.
 
Det finns ju olika sätt att testa för att få så bra värden som möjligt vid träning men allt är ju individuellt så jag vet inte vad som passar mig. Jag ska i alla fall testa imorgon att ta insulin som vanligt vid frukosten 1,5h före och sen äta typ en banan direkt före passet så får vi se hur det går. Får testa mig ett par gånger under timmen för att se hur landet ligger.
 
 
 
 

Blomkålsmos

Igår gjorde jag blomkålsmos som tillbehör till lunch idag & imorgon. 
Jättegott var det! Bra alternativ till potatis och dessutom med lägre GI. 
Väldigt lätt att göra också. Bara att koka blomkål och därefter stompa ihop med lite grädde. Koka ihop och rör i salt, vitpeppar & parmesan. Mums!

Life's too short for boring breakfasts

Jag blev glad i müsligången på Maxi idag för titta vad jag hittade!
Renée Voltaires müsli. Utan tillsatt socker och verkar supergod!
Ska testas first thing tomorrow! :)

 

Update: Den var MUMSICH!! Som START fast utan all supersöt honung & sockring, wiihoo! :D


Semester 2013

Nu är vår semester 2013 bokad och klar.
Blir Rom & Paris i kombination i september :D


En god gärning

Jag måste bara skriva ett par ord om vad vi i Kåren haft för oss. Vi har via en organisation skänkt våra gamla instrument ner till Afrika så barnen & ungdomarna där får användning för dem. Idag stod det en artikel om det i tidningen. De hade startat ett litet band. Vi fick även bilder skickade till oss. Kul att göra lite nytta! :)

Näringslära

Min frukost idag har varit som en liten lektion i näringslära. Allt enligt senaste iForm-tidningen. Jag gick på ett erbjudande på iForm och har fått den nu två gånger och där står mycket om mat som är bra för blodsockret så jag gillar den verkligen.
 
 
Vatten till maten - gör att kolhydraterna späds ut och bryts ner långsammare
Pekannötter& linfrön i fil&flingorna - sänker GI-värdet, vilket gör stt sockret kommer ut långsammare i blodet
Kanel på toppen - innehåller antioxidanter som signalerar till kroppen att sänka ditt blodsocker
 
Man får ju göra vad man kan :)

Dålig start som förde något bra med sig

 
Jahaaaa, tänker ni. Nu är Lina glad när hon hittat sådant här choklad!
Ja, det var Lina när hon hittade det i London i höstas. Lina var inte riktigt lika glad när hon test-åt tre små bitar och gick från ett toppenvärde på 5.3 till 18 igårkväll.
Ja, och trots insulin på det före läggdags vaknade jag på 9.3, icke godkänt!
 
Meeen, här kommer det som var det braiga. Fär att få ner det gick jag ut och powerwalkade till gymmet (tar 15min), körde armar/mage i 20min och sen hem igen, före frukost. Hur ofta orkar/kan man träna före frukost?! Toppenskönt väder var det också så jag blev på gott humör. ÄVEN om sockret av någon anledning inte rört sig alls av denna aktiviteten, men huvudsaken är att jag kom iväg på en liten träningsrunda.
Och förhoppningsvis ligger det bättre nu efter frukost!
 
Trevlig helg!!!

Nej till sallad!

Nixpix, egen sallad till lunch går fetbort.
Igår gick det galant med min plan även om jag var döhungrig när jag kom hem så låg jag för en gångs skull på bra värde före middagen, 5.9, wiiiiee!!
Men idag, sucksuck, jag var så HIMLA hungrig efter lunchen så klockan två satte jag i mig mellisen för både dagen & morgondagen och kom hem på inte alls bra värde. Jag är helt enkelt en för hungrig tjej för gröna blad till lunch!
Men jag har andra idéer för lättkolhydratiga luncher så jag ger mig inte än! :)

Jag gillar min mellisidé förresten, eller min & min - fick inspiration från nån blogg för rätt längesen och hittade lappen jag krafsat ner det på.
Keso (Lindahls - way mycket godare!) och i den blandar man linfrön, lite vaniljsocker och apelsinbitar hade jag. Ska testa med granatäpple nästa vecka.

Också dagens:
Jag: varför körde inte den tysken om den andre tysken? Han bara typ puttade på honom...
Mattias: det är stafett...

Som Emelie sa en gång - för att vara så smart är du jävligt korkad ibland :D


Promenad i mörker

Denna dagen har flugit iväg. Varit ute hos kund hela dagen och eftersom jag var nära Cajsa tog jag min lunch i näven och åt den där ihop med lite kvalitetstid med kära henne :)

Väl hemma var ju vädret supertråkigt att ge sig ut i men tack vare att jag köpt fel sorts mjöl till mitt knäcke och ändå skulle ut en runda till passade jag på att köra förbi mor för en halvtimmes promenad. Skönt!

Gjorde alltså knäckebröd för första gången sen när jag kom hem. Gott som sjutton men jag hade för lite olja kvar så jag tror det var därför det inte blev så fast men jag ska testa igen med rätt mängd och se om jag lyckas då! Detta får bli "snacksknäcke" för det går inte att bre någonting på :)

Jag förberedde också sallad till två dagars luncher för min tanke är att gå en halvtimmes promenad på lunchen och det kan jag inte få till bra med insulin-intag så nära inpå så då äter jag sallad utan insulin till och promenerar bort de kolhydrater jag får i mig.

I gengäld då så har jag även förberett två mellisar till samma dagar som jag ska äta vid tre-snåret då jag nog är både hungrig & förhoppningsvis även mitt sockervärde vill ha det.

Däremellan har jag lyckats pricka in "Svenska Hollywoodfruar" och just det, även storhandlat.

Alltså har jag varit, på ren skånska, himla redig idag!


Aj i benen

En knäböj till så hade jag ofrivilligt satt mig ner. Det är ren självbevarelsedrift (det hade ju gjort så ont att landa på svanskotan) som klarar en igenom de sista squatsen efter 20min intensiv benträning. Så det blir nog aj imorgon men så kul det var!
Kul att träna när man är laddad :)

Imorgon ska det storhandlas och då ska jag handla hem massa grejer så jag kan skärpa mig med nyttig mat! Inte så att jag äter onyttigt nu men de där goda salladerna, fyndiga mellisarna och hembakade bröden från början av min diabeteskarriär har blivit ett minne blott så nu ska jag försöka ta mig i kragen igen!


Dance Puppet, dance

Helgen har svischat förbi. Bröllop igår med övernattning på det så hela helgen gick till det.
Mycket trevlig fest var det med massa dans!
Dans är så bra för sockervärdena! Det gör att man klarar både efterrätten & bröllopstårtan utan monstervärden.
Och jag har fasiken träningsvärk i armen idag efter allt dansande med små barn (och inte så små barn) på armen :)
 
Imorgon dags för jobb igen - jag har varit fri så länge att jag nästan glömt bort att jag har ett jobb :)

Whoopsie

Alltså, denna diabetes makes me go nuts ibland!!

Titta detta "efter frukost"-värde - 1.8!
Exakt samma frukost i julas med exakt samma insulin räknat på samma startvärde gav typ 15 i värde efteråt.

Vilket jag blev tokig på då eftersom alltid annars så är denna mängden insulin BRA till denna frukosten.

Och sen dessutom visade andra fingret på 2.9, vilket också är alldeles för lågt men under 2 är ju alldeles katastrofalt! Så vilket är rätt?! Mycket förvirrande!

Jaja, för första gången sen julledigheten började så vaknade jag i alla fall på ett bra värde. Jag tänker på det, ler & låtsas inte om detta värde. (Svårt med smaken av svart vinbär-dextrosol i hela munnen dock :)).


Rörliga Lina

Idag har jag tränat på gymet samt promenerat en timme. Mycket bra då min tanke var att både träna & börja ut och gå mer nu när det är nytt år med nya tag.

Promenad är väl inte träning direkt men mycket bra för blodsockernivåerna har jag märkt! Plus att det är ju himla skönt med frisk luft!!

Mina värden som var så himla toppen före jul är inte helt jätteokej nu. Utan vardagens rutiner faller saker lätt så på det viset ska det bli skönt att börja jobba igen på måndag även om det på andra sätt såklart inte alls är skönt :)


Kul i efterhand

Idag kom jag på en grej som var rolig. Det hände i förrgår men jag hade nog inte tid att skratta just då och därför insåg jag först idag, när jag skulle återberätta det, att det ändå var himla dråpligt liksom. Och sen insåg jag det igen tre timmar senare när jag skulle berätta för Mattias hur kul det faktiskt var...(vilket fick till följd att jag satt med tårarna rinnande och hade konstiga ljud för mig i min skratt-attack istället för att äta upp min korv Stroganoff).
Fast ärligt talat var det nog ett "you had to be there"-moment...och nu har jag verkligen byggt upp förväntningar...
 
Jag skulle värma bär i micron och Mattias står bredvid och utbrister helt plötsligt det brinner! , störtar fram och börjar febrilt vrida på timern. Timern som man skruvar upp i SEKUNDER. Han kom ju för fasiken ingen vart alls (bären brann i micron & det enda man hör är ljudet från en microtimer i trippeltempo typ. Jag väntade bara på explosionen, haha) förrän jag hojtade men för sjutton, dra upp luckan!
 
Som sagt, you had to be there, men jag skrattar lika mycket nu :D
 
 

Nyår

Nya året firades in i samma stil som förr om åren: god middag med goda vänner.

Vi fick en kvart över så vi passade på att förlova oss :)

Första dagen 2013 blev som vanlig kebabtallrik i stan och soffhäng för resten av dagen. Jag försöker ta mig igenom Ivanhoe. Nåt år ska jag väl lyckas!


RSS 2.0