Feeling of jul

Idag har jag äntligen fått lite julkänslor!!!
Inte så lätt när det varit så inte-jul-väder...
Men idag har vi spelat jullåtar på stan, tänt första ljuset och sett årets första julfilm så nu kommer den smygande så smått. 
Vi gjorde så himla god mat idag!
Hjortfärsbiffar med kålrot&potatismos och kantarellsås (på våra egenplockade kantareller förstås). Mumsmumsmums!



Julfint hus

Alltså denna dagen blev ju toppen!
Jag hade i förra veckan bestämt mig för att kompa ut en eftermiddag och fixa inför advent eftersom jag inte ät hemma en enda kväll på hela veckan och av en slump valde jag tisdag, idag. Den enda dagen med sol på hela november. 
Så härligt jag haft det!!

Jag fixade först utomhus med grane i balkonglådorna och det var så fint väder ute så jag räfsade löv och rensade ogräs också när jag ändå var igång. 
Sen gick jag en runda också för jag inte ville gå in :)

Alla ljusstakarna kom upp och jag lyckades göra om mitt ljusbord till en adventstake. Inte lika lätt som vanligt eftersom jag inte har tillgång till allt material vi brukar ha när vi gör det på Simonssons blomsterhandel men jag blev ändå ganska nöjd :)


Sen fisksuccen och stretch-pass på gymmet. I like my day! :)


Ät fisk bli frisk!

Idag hade vi fisk för första gången sen mina nya "fisk en dag i veckan"-grej. Och, hör och häpna, fiskhataren Mattias tyckte det var gott! Alltså inte "okej" utan "GOTT"!!! Jag är så nöjd med mig själv, haha!
Detta receptet på torskwallenbergare från Jennysmatblogg var det som gick igenom besiktningen. 



Stockholm

Jag är två dagar i Stockholm på utbildning. 
Igår tog vi en tur på stan efteråt och tittade bl.a. På NKs julskyltning. 

Sen åt vi på Melker Anderssons restaurang SMAK. Löjligt dyrt. Men gott såklart. Blev inte helt mätt så jag åt min Raw-chokladboll som jag köpt på Bagatelle Café. Jag läser bloggen bakasockerfritt.se och det är hon som gör dem så jag hade planerat att köpa en och smaka. Den var smaskig :)

Världsdiabetesdagen

Idag är det Världsdiabetesdagen, imorgon är det happening i Malmö till följd av detta. Vi ska dit så hoppas där är något matnyttigt. 

Jag var där för två år sen men då var där mest saker för pumpanvändare, vilket jag inte var vid den tiden, så hoppas där är det nu med när jag har nytta av det :)

Idag klär jag mig i blått och med både pin och armband. 

Plötsligt händer det!

Ni vet när man tänker: det borde passa bra ihop och så har man så himla rätt!
Hände idag med blomkåls- & broccolimoset ihop med Ajvar tex. 

I alla fall, jag fick en knäckebrödsblick igår och blev hur sugen som helst på det och fasiken, det blev exakt så gott som min gom tänkte!

Skinka, avokado, skagenröra och örtsalt. Så. Gott.

Jag ska göra ett likadant nu :)



Vem har mer problem med sockret än en diabetiker?

Alltså, jag skrattar åt mig själv...
 
Först av allt är jag grymt nöjd. Eftersom jag hann med en tidigare buss hem så hann jag gå på funktionellt pass nu på kvällen och det kändes så bra i kroppen! Ni vet ibland när man känner mig helt stark och bara "give it to me!" typ. Så kände jag mig idag.
 
I alla fall så kände jag mig lite låg där ett tag, så i en av pauserna i tabata-övningen kastade jag i mig en dextro och sen fortsatte jag med mina axelpressar. Tränaren såg att jag knaprade och frågade "socker?" varpå jag nickade.
 
Efteråt kom han fram och frågade om jag hade problem med sockret och här kommer vi liksom till skillnaden i den frågan ställd från en icke-diabetiker vs. diabetiker.
 
Hans egentliga fråga är ju "har du diabetes?" och hans fråga "har du problem med sockret?" borde ju av mig ge svaret "eeeeh yes I do, jag har diabetes" men JAG tänker "hmm...nej, det kan jag väl inte direkt säga att jag har. Det ligger ju generellt ganska bra. Lite problem nu sista månaderna, men de doserna har jag ju kommit in i nu, så nääääe..." varpå jag bara svarar "njääää, jag brukar bli lite låg när jag tränar..." vilket ger att han utvecklar sin fråga "du har inte diabetes då?" (ganska väntad följdfråga på mitt svar - man har väl inte som vana att bli låg sådär om man inte har diabetes...) och mitt svar "JO, alltså jojo, jag har diabetes!". Hans tanke där alltså: men hallå tös?!?! då HAR du väl problem med sockret...
 
HAHA, så olika det kan vara beroende på vem som ställer frågan.
 
 

Fullproppad

Jag lär mig så mycket på min utbildning så jag hade velat lära allt vidare till er men det går ju inte...
Det är verkligen galet hur stor betydelse kosten spelar för vår hälsa, och då inte bara den fysiska utan jättemycket den psykiska också. 
Det hade varit helkul att kunna jobba som kostrådgivare men frågan är hur får man in en fot? Var visar man att man finns?

Igår pratade vi om diabetes så då kunde jag ju stajla till det litta :) 
Idag har det handlat om sockerberoende. Jätteintressant!

Vi har ändrat en del småsaker hemma sen jag började med kosten och nu ska vi försöka käka vegetariskt en gång i veckan och till och med testa fisk en gång i veckan. Ska försöka hitta nån Mattias kan gilla. 
Detta med tanke på rådet om max 400g kött/vecka. Vi äter ju i nuläget i princip bara kött...
Jag tänker att man kan förändra saker som funkar och som ändå blir bra för en. 
Allt kan inte bli toppmat men delar kan förbättras. 


Nyttig äpplemugcake

Jag har hittat värsta bra receptet på snabb, nyttig äpplepaj. Perfekt om man är sugen på nått på kvällen. 

Smält ca 50g smör i micron
Rör ihop med:
1/2 äpple, rivet eller i små bitar
1/2 dl havregryn
1/2 tsk bakpulver
1/2 msk kanel
1 ägg

3 minuter i liten skål i micron. Stjälp upp på tallrik. Klart!!
Hittade det på en blogg som hette baksmulan. Tog bara bort sockret. 
På äpplepaj tycker jag socker är så himla onödigt. Det blir ju inte surt alls. Och har man kanel och kardemumma blir det ju smak av det. 



Here we go again

Värde på runt 15 konstant igen efter två-tre veckors lugn och ro. Man orkar ju inte ens bli frustrerad längre. 

Anyhow så har jag klätt om pianopallen. 

Före

Och efter

Vad tycks?

RSS 2.0