Cykeltur

Vilket sommarväder! Hur skönt som helst och det gäller att utnyttja det innan det försvinner. 

Igår blev det en cykeltur på landet

Nu, efter en timmes promenad med Emelie, är det dags för 45 min Tabata - styrka på gymmet. 

Mini-dextro

Tyskland levererar :)
Även om Lidl finns här också så finns inte dessa små att köpa där. 
Annorlunda smaker också mot hemma. 
Hoppas de är goda :)

Inte för att jag lär behöva dem nu i min höjdperiod...
Ändrade inställningarna i pumpen i onsdags efter samtal med min ssk så både basalen och bolusdoserna är nu höjda. 
Har ca 10e mer/dag nu. Från ingenstans!
Tack vare det har sockervärdena skött sig lite bättre i alla fall. 


Munchen

Vi har varit på en liten weekend till München med min bror och sambo.
 
Sån tur vi hade med vädret! Vi kunde sitta ute och äta till och med på kvällen!
Vi hade inga direkta planer utan strosade mest runt och mös i gamla stan, tog en glass eller en öl på uteserveringarna och gick runt i parkerna.
 
Supermysig helg!
 
 

....

Åtta timmar senare - 19.8 :(



Okej...tokig.

Jag blev tokig igår kväll. Höga värden vägrade ge med sig och det fanns inte heller någon anledning till dem!

Jag korrigerade minst två gånger innan jag gick och la mig och även när klockan ringde 2 resp. 4 och värdena rörde sig inte ett dugg! Vaknade på 12.7. Det är helt sjukt då jag korrigerat med en insulinmängd motsvarande 2-3 frukostar och ändå ingen respons!

Kunde inte märka något fel på pumpsetet och det hade ju fungerat tidigare dagen före. Inga ketoner heller så...Men haft märkligt höga värden hela veckan så tror snarare det beror på nåt annat men vad? Är inte sjuk, stressad eller nåt...

I alla fall lackade jag ur, steg upp och sprutade i mig en korrdos till samt gick ut och gick en snabb kvart med pumpen påkopplad före frukost. 

Tog normal mängd insulin till frukost och sen ut och cyklade med Mattias med pumpen på. 1.3 mil blev det. 

Nu - värde 4.2 ÄNTLIGEN!




Påskafton

Idag har vi, efter frukosten,

köpt sallad på nya stället i stan (svingod förresten, Lindas pasta & sallad - keep that in mind ;)

ätit köpta sallad i Gislövs hamn

ätit årets första kulglass i Smyge

ätit på Köttbaren i Malml

gått runt i Malmö efter stängning i varmt väder

hyrt film

Sammanfattning: bra dag! (Kassa sockervärden håller dock i sig. Hela veckan hittills.)

Påskfrukost ✔️

I morse överraskade jag med påskfrukost. 
Hade gjort kalljästa bullar igår som väntade i kylen så det var bara in i ugnen 10 min och voilà - nybakade frukostbullar! :D

Fick också nytta av mors gamla påskägg (tror jag det är). Roligt va?
Nu ska vi komma på nåt att göra som kräver att vi är utomhus för det är så fint väder!
(Ett superplus med hus är att du slipper hitta på aktiviteter för att komma ut. Du kan bara helt enkelt gå ut i trädgården. Det ser jag fram emot :))


God morgon!

Skönt att vakna på 6.3 efter mina två senaste mornar som bjöd på 10.8 resp. 14.8 :/

Igår var jag halvhög-hög hela dan. Toppade med 17.8 på kvällen. Anledning vet jag inte. Men trist i alla fall. 

Funderade på om det har att göra med att jag nu testar att endast byta nålen varannan dag och låter ampull och slang vara tills insulinet är slut i ampullen. Har fyllt den helt nu och då räcker den nog typ 5-6 dagar. 

Innan har jag bytt allt samtidigt för jag fick veta att jag skulle det. Antagligen för att hitta en rutin och för att komma ihåg att göra det. 
Men jag tyckte det kändes så slösaktigt med material då jag endast använder 1/3 ampull på de två dagar jag har nålen och sen bara den kastas. 
Samt man sparar en hel del tid på att bara behöva sätta nålen istället för att även fylla nytt insulin varje gång också. 

Men nu när jag vaknade fint idag kan det ju inte ha med det att göra så det var ju glädjande :)

Det är sol idag igen. Igår cyklade jag en liten tur före jobb (bara 5 km men med tanke på att min jobbväg normalt är 1 km så var det ändå mycket för mig :)) för det var så skönt väder. 





Lazy day

Idag hade vi inget planerat. Det händer inte ofta. 

Det blev en cykeltur. Ni vet "trampa och le". Vi log fram till vi vände i Gylle. Sen blåste det himlarns i det.

Hittade äntligen se nya LOKA goes oldschool också. Vanilla ice cream, Strawberry ice cream och Pear ice pop. 
Har bara smakat päron och den var god!




Vårkonsert

Igår hade vi årets Vårkonsert. Jag låg bakom årets artist, Peter Johansson, som varit min favvo sen jag såg honom på Så ska det låta första gången och konserten blev super!
Pga dålig biljettförsäljning bytte vi lokal till en mycket mindre men som därmed blev totalt knökfull!
Vi spelade allt från Queen, Macahan, Pirates of the Carribean till Kristina från Duvemåla och Chess. 
Jag och min bror låg också bakom stora delar av programmet, med tema musikal & film, så att det blev lyckat och alla tyckte det var jättebra är ju dubbelt kul när man haft fingrarna med i det. 




Utomhus, vad är det?

Uschusch, förutom att ta mig mellan saker (på min cykel) så har jag inte varit utomhus på hela veckan...
Det har bara varit jobb, träning och spelning för hela slanten. 
Vädret är så rått också så man blir ju inte jättesugen på att ta sig ut, men det kan ju inte vara bra att inte få frisk luft i sig....

Idag var jag modig och testade sätta nålen väldigt långt ut i sidan. Jag vill ju gärna använda så stor del av magen som möjligt för att slippa bullarna. 
Efter att hela arbetsdagen ha gått och halvhaltat och ryckt till av smärta varje gång jag började gå "nej, det gör inte så ont...bara när jag använder högra delen av kroppen" - ingen bra motivering för att låta nålen sitta. Så jag bytte. Precis som den satt i en nerv eller nått som gick från benet. Himla drygt. 

Just det, Mattias säger att jag ska skriva att han cyklade igen de tre kilometerna med min mätare. Så nu skriver jag det. 



Trampa och le

Det blev benpass idag också. Guttans! Kroppen känner sig bra nu :)

Igår startade "Trelleborg trampar och ler"'där vi är med på jobb. 
Vi heter Baker Bikers (företaget heter ju Baker Tilly), fyndigt va? Det var jag som kom på det (såklart ;)), haha. Mattias tyckte deras lagnamn var bättre. "Fritid IF lag 1". Jo, tjenare. 

Jag har i alla fall inte de bästa förutsättningarna för att cykla längst med tanke på att jag har en kilometer till jobb. Varken mer eller mindre. En kilometer...

Idag lyckades jag skrapa ihop åtta genom att cykla ett ärende samt till gymmet men de som bor på landet och cyklar har det ju lite bättre förspänt...

Jo, just det. Sen skrapade jag ihop tre kilometer igår också. Som Mattias raderade. Han sa att han försökte ställa om min klocka i mätaren, som stod på vintertid, men det är ju tydligt att det är sabotage det handlar om. 




Fingrar & tår

Ont i mina muskler. Vilket svettigt pass det blev idag! Jag skulle egentligen inte tränat idag men när jag såg att det var tabata på schemat så kunde jag inte låta bli för det är så bra träning. 

Får väl se om jag ändå går dit imorgon också. I så fall är det, hör & häpna, fjärde träningsdag i rad. Inte ofta jag har tid med så många!

Jag har börjat mäta mina sockervärden i tårna istället vid de mätningar jag gör hemma (jag tar alltså inte av skor och strumpor när jag ska mäta mig på stan) så fingrarna får ta lite mindre stryk. 

I genomsnitt 7 mätningar om dagen. Det blir ca 2500 ggr på ett år. Kroppen får dela på den bördan helt enkelt :)



Olydig helg!

Denna helgen har inte varit så blodsockermässigt toppen. 

Jag gjorde saker jag inte  ofta gör. 

I lördags var vi hembjudna till en kompis på chili (smaskens! en crockpot kan bli nästa inköp) och därefter spelade vi ett himla kul sällskapsspel. Och chipsen stod framme. 

Inte ofta jag äter chips alls och verkligen inte så mycket men när man sitter och spelar och skålen står där är det lätt hänt. 

Så innan vi gick hem låg jag på 21.5, suck, och vaknade på 14. 

Söndagkväll hade vi hemmagjord pizza och, för en gångs skull, efterrätt. Rabarberna i frysen måste bort!

Jag vet inte vad av de två sakerna som gjorde mig hög, inte på kvällen för då låg jag bra, men nu på morgonen låg jag på 16. 

Ingen kul start på dan. Hoppas det går ner nu före lunch med hjälp av mitt extra insulin. 

Dåligt väder idag. Man vet man bor i Skåne när man får julkonsert av regn & dimma ;)




En hel vecka!

Jag veeet, jag är enormt dålig på att blogga för närvarande. 

Jag har helt enkelt inget att berätta :)

Sedan förra lördagen, som jag senast skrev, har det bjudits på kalas * 2, varav ett i solsken!

Där satt vi fint! Synd att det inte höll i sig. Nu är det väldigt rått igen...

Igår var vi på PlockePinn i Malmö. Kul ställe med massa smårätter som man får välja bland. Bra möjlighet att testa saker för första gången. Vilket vi gjorde. Jag testade råbiff till exempel. 



RSS 2.0