Trelleborgsloppet

Jeej, nöjd jag är!

Jag klarade inte mitt mål på under 30 min utan 30.54 blev det. Men det var mitt personliga rekord och min medelhastighet låg konstant högre än vid tidigare tillfällen. 

Jag gjorde fel i början som kutade iväg med alla andra för att inte hamna efter, vilket gjorde att jag hade håll i 2 km sen, men sprang vidare och till slut försvann det. 

Sockervärdena var inte bra varken före eller efter men det gick ju bra ändå :)



Nummer 740

Idag var jag och hämtade ut min nummerlapp inför lördag och sen sprang jag en 5km-runda för att se hur det gick. 

Nöjd då jag förbättrade min hastighet lite. Inte snabbt för andra men för mig är det bra :)
Målet på lördag är 30 min. 

Det är lite meckigt att träna kondition med diabetes. 
Prestationsmässigt är ett lägre värde bättre men för lågt funkar inte såklart. 
Man måste planera en del så på lördag ska jag äta frukost två timmar före starten samt äta något höjande precis före. Då hoppas jag att jag ligger på värde 5-7. 
Mor ska komma till starten och ta min pump och sen får jag igen den vid målgång. Det funkar ju inte att lämna den hemma då det blir för lång tid. 

Alltså mer tankeverksamhet än pre-diabetes :)

Tillbaks till skolbänken

I höst ska jag bli Diplomerad Kostrådgivare hade jag tänkt mig. 

Jag har funderat på att läsa utbildningen ett tag, sen jag fick diabetes och började intressera mig mer för vad jag stoppar i mig, men det har aldrig passat bra i tid förrän nu så i höst blir det plugg, på distans mestadels men även en del dagar i Malmö. 

Även om jag inte kommer arbeta med det (fast tycker jag det är kul kan man ju hoppas man får in en fot nånstans och kan köra lite enskild firma bredvid jobb) så tror jag det kommer vara intressant och öka kunskapen om hur jag själv ska äta. 



Tiden går fort

Såg nu ikväll när jag fyllde i min 5årskalender att idag är ju tre år sedan jag fick min trogna följeslagare diabetes. 
Så fort tiden går - jag har inte tänkt på att det är idag men det stämmer ju. 
Det var torsdagen före Mikaeli marknad. 
Jag fick permission för att gå ner på marknaden :)

Känns om jag alltid haft det. Man glömmer bort hur det var att kunna äta, träna, åka hemifrån utan att tänka på massa extra. 
Det är bättre att inte minnas det. I början tänkte man ju bara på att "förra månaden kunde jag göra ditten & datten utan att bry mig men nu..."  
Nu är det ju vardag. Man blir liksom mindre ledsen när man inte minns hur lätt det var förr. Men så är det väl alltid med omställningar. 

Jahadu diabetes, du gav mig ingen kul födelsedag för jag har haft kassa värden hela dan. Tack för den du ;)



Brunch

Hjälp vad helgen gått fort! Måndag igen imorgon, suck!! Hade behövt en ledig dag till så vi fick ihop de sista möblerna ordentligt. 
Hyllan vi satte ihop idag gjorde vi ett fatalt fel på så den måste isär igen med risk för söndring :(
Jag har också ägnat två timmar åt att försöka få rätt på lådor & skåpsdörrar. 
Ni vet ni man blir så frustrerad så man vill slänga sig på golvet, banka med fötter & armar och gråta? 

Blev också brunch på Smyge havsbad. Mums, riktigt bra! 

På vägen hem pratade vi om Trelleborgsloppet och att jag funderade på att springa. 
En timme senare ringer Lena och behöver bli av med sitt startnummer. 
Måste ju varit ödet - så mitt första löplopp är på lördag! 

Bra start

Eller egentligen inte för jag vaknade en halvtimme före klockan ringde på sockervärde 2.7 och med huvudvärk till följd av det (sänkte basalen ännu mer på natten nu så får se om det bättrat sig) men sen hade jag godaste frukosten!

Fick nyplockade bär av Mattias mormor & morfar som jag hade på youghurten. 
Jag passade på att köpa den där sockerfria vaniljyoughurten som bara finna på Netto i Danmark när vi var i Puttgarten förra veckan. 
I Sverige finns också men inte vanilj. 

I alla fall - hallon & vaniljyoughurt, mums!




Konfunderad

Det är ordet som beskriver mig mot diabetes för närvarande. 
Jag har testat några gånger nu att byta nål var tredje dag istället för varannan. 
Rent sockermässigt har det väl funkat om än inte helt toppen. Har konstigt nog vaknat varje natt det varit dags för byte och legat runt 11 men en dos insulin har sänkt mig och det gjorde det inte från start utan då hände ingenting och jag fick ketoner osv. 

Men två andra saker jag hänt:
1. Jag har mer ont på stickställena än när jag bytte varannan (för över en vecka sen måste jag dessutom råkat sätta nålen i en muskel eller nåt. Det gjorde så in i ******** ont och nu känns hela den delen av magen som ett stort blåmärke. Fortfarande.)
2. Inatt vaknade jag av att pumpen larmade om ockulation, pumpen doserar ej. Men TACK, klockan två på natten. Det betyder att det är stopp nånstans. I slangen eller nålen. I mitt fall måste det varit nålen för jag testade att spruta ut insulin i vasken, det funkade, och jag la mig igen. (Tydligen ska man byta set i det läget..who knew?) 
Det kan tydligen vara såhär att om man använder samma stickställe för länge blir det en samling av insulin vilket gör att det som kommer från slangen stoppas upp liksom. 

Alltså, jag vill ju gärna inte ha så ont på min mage som jag har nu och jag vill gärna ha mitt insulin i mig som jag ska och jag vill inte slitas upp ur min skönhetssömn av trudelutter & vibrationer SÅ jag går nog tillbaks till att byta varannan dag....

Denna testperiod har nog inte direkt gjort något underverk för mitt hba1c heller, som redan före höjts från de underbara fantastiska siffrorna 45 till 51 efter sommaren :( 

Damn you glass och nya tag i höst! (Allt nu - regn, blåst & kallt)


Keep om running

Och där vaknade man till en söndag i höstens tecken. Det viner i fönstret och regnet smattrar på rutan. Hur mysigt?!
Hösten är mysig. Men det är klart - jag hoppas ju att där är en del sommardagar kvar. Vi är ju bara i augusti. Dock är man nöjd efter denna varma sommar så hösten känns helt okej. 

I fredags var det familjekräftskiva enligt tradition. 

Igår var Cajsa & Linus hos oss på middag. Supertrevligt. 
Innan på dan sprang jag en runda. Lite mer tråkigt att springa ensam måste jag erkänna men jag sprang ändå nästan 5km och höll ungefär samma fart så jag är nöjd. 

Idag är det fix på agendan. Saker ska hängas upp på väggarn och skåp ska hämtas. 
Tyvärr kom inte vitrinskåpet, vi väntar på från Jysk, i fredags så vi kan inte sätta 
ihop det och fylla och bli av med kartongerna som vi tänkt. 

Det var så himla kul i fredags. Tim hade hjälpt oss in med det andra skåpet som vi också köpt. Vi köpte visningsexet för en mycket billigare slant så det var ju ihopmonterat. 
Sen skulle vi bara sätta det på rätt plats och jag tog i så jag blev blå i huvudet. 
"NU - jag har den!" Och så gick vi och jag hörde bara "sssssccccchhhh" när min sida fortfarande släpade i golvet. 
Haha, inte en millimeter lyckades jag lyfta eländet :)

Löpning

Catja var en smarting igår och fick med mig ut på en längre runda än hon uppgav :)

Jag är väldigt nöjd!

Jag har verkligen aldrig sprungit förr och nu blev det närmre 6km och kunde blivit längre vad det kändes som. 
Styrketräningen har nog gjort sitt till för min kondition också. Och Bodyattacken förstås :)

Igår var också perfekt väder för löpning!



 




Ha alltid med batteriet!!

On the road again. Idag körde vi till Tyskland via Danmark för att fylla på dryckesförrådet. (Fantastiskt att man kan KÖRA in i Danmark - tänk för typ 20 år sen var det klydd med färjor som skulle passas och sånt där. Nu är det bara över bron. En timme hemifrån är man i Köpenhamn.)

När vi kom en bit ner skulle vi stanna för frukost och jag skulle pumpa i mig insulin. 
Men vad händer? En trudelutt från pumpen och texten "pumpen doserar ej. Byt batteri." 
Jag hade med mig extra av precis allt (eftersom det alltid ligger mätare med extra batteri, dextro, ketonmätare med stickor, nål & slang i väskan.) (ja, min väska är stor och överfull.) FÖRUTOM batteri till pumpen. PANIK!!

Jag fick in till den lilla affären vi rastplatsen och fråga efter batteri. Egentligen ska man ha Litium men vanliga funkar i nödfall. 
Nej, det har vi icke, sa hon men precis när jag skulle gå ut igen ropade hon att de hade visst en sort. Lucky me!

Så jag fick köpt ett batteri. Ut i bilen och bytte och allt blev frid & fröjd förutom att jag fortfarande var skakis över min obetänksamhet. Jag visste ju att där bara varit två pluppar på batterivisaren i några dagar men glömde helt bort det i morse. 

Man panikar verkligen när en så livsviktig maskin stänger ner. 

Och sen delade vi båt med kungen & Silvia på vägen hem :)


Dressin

Idag vart vi lediga. Jepp, igen! :)
Haha, lyxveckor har dessa halvtomhalvt jobbveckor känts som. Stängt kontor och ensam där, egna tider och nu två dagars extra semester. 
Det ska va gött och leva ;)

Vi cyklade dressin på Romeleåsen. Kul och mysigt var det. 



På kvällen fick vi se nån typ av tromb över havet. Otäckt. Vi var på väg från Beddinge och stannade i Smyge, liksom alla andra, och tittade. 
Men riktigt såg hur vattnet sprutade upp där den var. 


Sjukt också för i Beddinge spöregnade det och i Trelleborg var det superfint!



Jag planterade ett träd

Oj, vilket regnoväder det kom. 
Fast nu verkar det gå över. 
Segdag idag. Har varit och lämnat Toyota-pärlan i farfars garage. Där får den stå tills jag bestämt om den ska ut på Blocket eller lämnas i inbyte vid nybilköp. 
(Lite nostalgiskt att veta att jag inte kommer köra henne mer. Hon var min bästa vän när jag pendlade till Malmö.
Tog mig hem i både monsterspöregn, extrem halka & snöoväder. Bästa bilen!)

Gjort bokföringsjobb till far. 
Dammsugit. Tvättat. Diskat. 
Ni ser - segdag. 

INTE bytt infusionsset...ska testa en gång till om det funkar med var tredje dag. Testade två gånger i början men fick ketoner och monstervärden samt två nätter utan sömn. 
Men ska pröva en gång tillför hade ju verkligen vara grejt om det gick. 
Eftersom vi inte har nån planer för helgen passade det ju bra att pröva nu. Fingers crossed!!

För nån vecka sen skänkte jag pengar för att plantera träd. Och fick armband. 
Win-win. 



Det tar sig!



Och det bästa av allt är att jag kunde fortsatt. Var inte särskilt varken andfådd eller trött i kroppen och hade inget håll. 
Värsta formen helt enkelt!

Men jag var låg så jag begav mig hemåt ändå. 
Det är trixigt det där för jag tränar bäst när jag ligger lägre i värde, orkar mycket mer liksom, men samtidigt kan jag ju inte ligga för lågt för då blir det ju fel på det hållet...
Älskar mina nya träningsshorts...


Fantastiska lördag!

Igår hade vi besök av våra fina gamla grannar. 
De kom ner på förmiddagen och vi var på Gislövs Marknad en sväng innan vi körde vidare till Kvarnviks Gård i St Beddinge för lunch. 
Förvånansvärt billigt och oj så smarrigt. 
Framförallt saffranspannkaka, som jag aldrig smakat, var himmelskt!

Det var fint väder fram tills här sen öppnade himlen sig. 

Men vi körde vidare till lite gårdsbutiker. 
En av den var Butik Torsvik utanför Skivarp. Hur mysig som helst!

En glass på Lillstugan i Beddinge trots lite kallare luft innan det blev ytterligare en Gislövsrunda. 
Väl hemma massa snack och grill. 
Sån mysig och fin dag!

Jag sprang!

Alltså inte långt. Typ 1 km i parken hemmavid. Men that's not the point. 
Jag sprang. Jag som avskyr att springa. 
Det var Catja som fick mig till det i fredags när vi tränade och nu gjorde jag det själv också. Klapp på axeln. 
Sen körde jag lite med mina nyinköpta vikter i trädgården. 

Idag skruvar jag möbler på jobb. 
Hela semestern skruvade jag möbler. 
Nu gör jag det även här. 

Men snart är jag klar och då ska jag banne mig gå hem. 
Kontoret är stängt. Det är fredag. Jag har en veckas komp att ta ut. Bra att starta nu då :)

RSS 2.0