Den blå planet

Brrr, 15 grader den 30/6 är inte klokt!!
Men det passade i alla fall bra med detta vädret för vår utflykt till akvariet "Den blå planet" i Köpenhamn.

Hela helgen har varit sunkigt väder så det har inte blivit något speciellt gjort.
Lite träning, lite film & lite middag med släkt & vänner.


Persikokaka

Ikväll hade vi en supergod efterrätt! Persikokaka med vit choklad. Recept kommer här! (Diabetes-vänner, ladda sprutan. Den är inte snäll.)

125 g smält smör
2 ägg
1,5 dl socker
2,5 dl mjöl
0,5 tsk bakpulver
2 msk mjölk eller grädde
3 persikor eller nektariner
100g vit choklad

Smält smör i en kastrull. Rör i socker & ägg. Blanda i mjölk, mjöl & bakpulver.
Häll i smord form.
Skär persikor i bitar och lägg på.
Toppa med riven vit choklad.
175 grader i 25-30 min.

Vi hade vispad grädde till. Namnam!


Lite insulin-kunskap

Idag ska ni få bli upplysta :) Jag har läst historien om insulin!
 
Där är faktiskt en tanke bakom namnet - det kommer från latinskans ord för "ö" - insula, eftersom det är i de Langerhanska öarna i bukspottskörteln som insulinet produceras. (Från början hette det isletin, efter det engelska ordet - isle).
 
Branting - som var han som kom på idén om hur man kunde hjälpa diabetiker, möttes med skepsis men fick ändå en assistent och tio hundar som försöksdjur. De fick inget betalt och den stackars mannen fick till och med sälja sin bil för att kunna köpa fler djur. Efter djurförsöken testade de på sig själv. Så gjorde man tydligen på den tiden,
1920-talet, modiga grabbar.
 
De fick nobelpriset men blev absolut inte rika på att ta patent på insulinet, eftersom de vägrade ta den själv utan överlät rättentill en fond där avkastningen går till medicinsk forskning.
 
Snacka om helyllekillar!! :D
 
 

Ändå lite irriterad

Jag är ändå lite sur för att jag skulle få ha kontinuerlig blodsockermätare i juni och juni är slut och jag har inte haft en kontinuerlig blodsockermätare ett dugg.

De har glömt mig. Himla vårdpersonal.
Hade det inte varit för att fröken diabetes inuti mig är artig & snäll för närvarande och inte ställer till något besvär för mig så hade jag ringt och frågat IGEN vad som hänt (jag ringde ju en gång. Ansvarig var inte där men ingen cgm låg beställd till mig. Ansvarig ringde tre dagar senare. Jag satt upptagen. Ansvarig lämnade meddelande "jag ringer igen". Ansvarig ringde inte igen. Slut på den historien.)
för när min sköterska lovade mig en var jag i upplösningstillstånd efter månader av kassa värden och det var ju därför jag skulle få en. För att se om jag kunde få mer utrett var problemen låg.

Nu då värdena funkar vill jag dock fortfarande gärna låna en ett tag för att få mer insyn i hur värdena går ex. vid söt-ätning så jag kanske kan få det att fungera bättre. Får väl på dem efter sommaren igen...

Sen är jag också lite irriterad för att jag har nu väntat i typ tre månader på att få en sjukförsäkring. Jag menar, KOM IGEN!! Jag har haft diabetes i inte ens två år. Jag har bra värden. Jag har inga komplikationer. Ni har fått en hel broschyr ifylld med min sjukdomshistoria (som är obefintlig bortsett från dibbe). Ni har fått tillgång till alla journaler och allt vad det var. Vad är problemet?!?!

Ja, jisses...


Vad händer på natten?

Alltså, det måste vara något i sfären här i lägenheten. Helskumma saker händer med mig på natten som aldrig hände i min gamla apartomento!
Inbillningar som får mig att väcka Mattias med värsta konstiga kommentarerna, haha.
Jag minns det alltid efteråt för jag är vaken men har fått för mig något.
Som igårnatt:

Mattias, *knuffknuff*, Mattias! Känn, mitt hår är som Svinto. Känn!
*Mattias är snäll och klappar på mitt huvud* NEJ, det gör det inte!
En stund senare:
Mattias...det var inte Svinto. Det var min arm som sov.

Av någon anledning fick det mitt hår att kännas som Svinto...? Oförklarligt!

Nu ska jag ta min nygjorda rabarberpaj i handen och en påse vaniljsås under armen och åka ut till Cajsa för lite Allsång på Skansen-häng.


Söta händer

Jag är ganska, nej mycket, slarvig med att tvätta händerna innan jag tar ett sockervärde.
Jag gör det i princip bara när jag VET att jag haft något sött i händerna.
Idag efter lunch mätte jag ett värde på 16 och tänkte direkt att det kunde bara inte stämma, eftersom jag endast ätit sallad & lax till lunch och tagit två enheter till det.
Så jag tvättade händerna och, tadaa, 10.3.

Jag förstår fortfarande inte vad det var jag hade på fingret som var så himla sött men där ser man vad slarv kan åstadkomma!
Hade det varit någon lunch med mer kolhydrater i jag ätit, eller något jag inte var säker på hur mycket insulin jag skulle ta till, kanske jag inte hade tänkt att det var ett orimligt värde utan bara dundrat i med några extra enheter insulin och då hade jag suttit där looooow.

Midsommarhelgen...

...i bildform.

Sol glass sill snaps balkongen middag slapp.

Banana split parfait (bild 4):

Jordgubbar
Bananer
Vispgrädde

Varva. Smält mörk choklad på toppen.

Gott, lätt & inte särskilt onyttigt för någon.


Sms-diabetes

Glömde ju skriva att jag testade "Dygnet med diabetes" härom veckan.
Det kan nog vara lärorikt för de som inte själv lever med det att förstå hur mycket det kräver av en själv, att man måste tänka efter så mycket extra och lyssna på sin kropp och vad sockervärdena ibland inte går med på.
Så återigen, smsa DIABETES till 71515. Kostar gratis och man kan avregistrera om man inte står ut ett dygn...men gör ni det blir jag arg för jag kan inte avregistrera min och den är fan så mycket längre än ett dygn ;)


Seg-dag

Attans, vad seg jag är idag!
Förutom jobb har det inte gjorts många knop. Borträknat optikern, massage & kårens bokföring förstås.
Okej, en del knop har det gjorts ändå. Men stillasittande sådana och jag är himla ovan vid att inte ha någon rörlig aktivitet för mig på kvällen.
Åtminstone en promenad brukar det bli och det tänkte jag mig ikväll med men jag fick inte iväg mig själv.
Vill annars gärna ha både friska luften & motionen men vissa dagar får man väl kasta in handduken när man inte orkar masa sig ifrån balkongen/soffan.

Dessutom försvinner alla primära behov från mig på sommaren.
Mat - blä! Avsmak.
Sova - inte på kvällen i alla fall. Man kan ju inte sova när det är ljust ute liksom.
Vilket för med sig att till slut är man dödens trött. Aldrig vid de tillfällena man ska lägga sig dock. Men typ på jobb. Och nu.


Premiär-måndag

Idag har jag premiär-ätit den ultimata sommarmaten för mig.
Matjesill med nypotatis, gräddfil & gräslök. Mumselimums!
Vad man inte tänker på (eller jag iaf inte tänkte på) är att där är ganska mycket socker i sillinläggningar. Så det fick bli en liten insulin-dutt till före konserten.

För det hade vi också idag - sommarens första utekonsert i Stadsparken. Gick superbra! Var lagom varmt. Vi spelade bra. Barnen som sjöng Pippis sommarvisa var kära. Vad kan gå fel liksom?! :)

Idag började även sommartiden på jobb. Tre månader med 7h arbetsdag. Det kan man leva med.

Hej sommar!


Bra skäl...

Tidningen "Diabetes" hade en lista med åtta bra skäl att ha vänner med diabetes. Några var:

Vi har alltid någon typ av mat med oss. Russin, frukt, dextrosol. Om vi är snälla kanske vi delar med oss. - en kollega på jobb var sjukt sötsugen på eftermiddagen och där fanns inget sött någonstans förutom hos, tadaaa - diabetiker! Alltid finns ett paket ballerinakex på mitt kontor.

Behöver du en nål för att spräcka blåsan under foten? Vi har det! - hände i NYC. Nålen var nästan för fin för att få bukt med mors blåsa men det gick.

Vi är i princip din personliga dietist med kunskap om nästan allt som har med mat att göra.

Så om någon av mina vänner funderar på att säga upp bekantskapen - think again :)


Vad hände där?

Alltså, inatt hade det varit intressant att ha den där kontinuerliga blodsockermätaren (som de hade lovat mig en vecka i juni men när jag ringde och frågade var den blev av så var den inte ens beställd. Antagligen blivit bortglömt. Så nu lär det väl inte blir före sommaren om det blir alls. Varför ska de få saker att låta bra & uppmuntrade när de sen inte håller dem hälften av gångerna?!)
Jag la mig på rätt lågt värde, 5.3. Det gör jag inte i vanliga fall men när jag ätit efterrätt, igår rabarberpaj, så vet jag att jag höja under natten så då brukar det funka bättre med lägre kvällsvärde. Och jag tog 15 långtids istället för 14 och tänkte nu, NU jäklar, behöver jag inte oroa mig för att vakna högt.
Godmorgon. 14.2. Då vill man ju veta vad som hände där!
Stegrades jag så pass mycket under natten så det blev så högt ändå?
Blev jag LÅG under natten så detta var en rekyl?
Det får man aldrig veta.

Nu blir det promenad till gymet och sedan den tråkiga sysslan med att städa bilen. Förhoppningsvis varvat med lite sol om den stannar kvar.


Sjung om studentens...!

Sån tur att det tråkiga vädret som var i morse gav med sig! Nu är det SOL! Och studenter i Trellan!! Enda upp hit hör jag skrik & tut från stan!
Här har varit sån otur de flesta år med vädret på den dagen och det är ju värsta happeningen i Trelleborg.
Man går ner och tittar på när de springer ut på trappan & på tåget genom stan fast man inte känner någon och minns sin egen student med en liten klump i halsen :)
Det är nio år sedan jag tog studenten i år, NIO ÅR! Jag fattar inte det. Jag minns dagen som om den var igår!!
 
Vi hade ändå okej väder...Eller det regnade en del på dagen, men inte på kvällen. Precis som idag. Dessutom var man så uppspelt så jag hade nog inte minnts ifall det regnade lite för den delen.
 
Tre år senare när min bror tog var det värre för det var SVINKALLT! Jag hade bara kavaj och vi hade hyrt en sån dubbelcykel som jag cyklade honom hem på genom hela stan. Det var sjukt kul!
Alla bilar stod på torget och kunde inte komma ut men vi bara kryssade emellan dem men vårt "hoink-hoink"-horn :)
 
Aaaah, those memories ;)
 

Broccoli-veckan

Jag har kört en ny grej denna veckan. Nämligen att jag till lunch äter lågkolhydratigare kost. Jag ersätter tillbehören till maten med annat. Alltså ingen potatis, ris eller pasta.
Denna veckan blev det all in broccoli.
Två dagar med kokt och två dagar med gratäng.
Till dessa luncherna kan jag ta två enheter insulin istället för fem.

Nu vet jag ju inte om det bara beror på detta, för jag hade rätt bra flyt veckorna innan också, men denna veckan har jag inte haft ett värde över 10 och igår sänkte jag även långtidssprutan med en enhet. Jag har legat bättre både morgon & kväll än tidigare.

Och inte bara det, det är även gott! Eftersom jag alltid har rester från middagarna till lunch blir man jättetrött på till exempel ris och det är faktiskt skönt att ha något annat och det är ju inte direkt något krångel att koka lite grönsaker extra varannan dag.

Jag har inget intresse av att äta efter någon diet och välja bort saker ur mina måltider konstant men eftersom lunchen inte är en måltid jag äter för att det är gott utan bara för att bli mätt och dessutom att jag bara fixar den till mig själv och inte behöver krångla med olika mat till olika personer så tycker jag lika gärna jag kan äta något som fungerar bra och när det dessutom faktiskt blev roligare lunch är det ju en bonus helt klart.

Nästa vecka är det blomkålsvecka :)


Sovasovasova

Klockan fyra inatt. Jaha, då vaknade jag. Pigg som en spigg. Ljust som mitt på dan ute och jag trodde klockan var snart stiga upp-tid och låg och väntade på att den skulle ringa. Men icke, och när jag till slut tittade på klockan så var den mitt i natten.
Bara att somna om, men det gick ju inte. För jag var låg. Jag kan aldrig somna om då konstigt nog. Ändå låg jag kvar och försökte ett bra tag innan jag tänkte att det nog var en bra idé att gå upp och testa sockret.
3.1, jag känner ju verkligen inte särskilt mycket av mina lows... Det är inte alls bra. Jag måste nästan under tre för att känna det och då är det mest att jag blir skakig eller får lite obehagskänsla så jag misstänker att jag är låg.
Man vill ju gärna känna av det i tid så det inte går för långt liksom.
 
Har i alla fall märkt att jag varit trött idag. Satt i ungefär 20 minuter och försökte få ur min kontaktlins som hade fastnat i höger öga. Blev helt irriterad, både i ögat och i humöret, och fick ont och ögat rann och hade sig.
När jag sen går in på toan för ett sista försök då LIGGER den förbannade linsen där på vasken. Helt uttorkad & förstörd.
Helt ny var den också men det var bara att kasta den. Och jag har fortfarande ont i ögat efter allt petande jag gjort i det när linsen redan varit ute hela tiden. Hur dum får man bli?!?!?

Diabetiker för en dag

Jag hittade en matnyttig grej för alla som kanske vill få lite förståelse för hur mycket extra man behöver tänka på när man har diabetes.
Skicka ordet DIABETES till 71515 så får du under ett dygn sms lite då & då med olika saker som man måste tänka på och som kan inträffa under en dag om man har kassa värden eller så.
Testa :)


Träna på!

Sådär, långhelgen gick fort!
Idag har det blivit slapp mestadels. Sett reprisen av prinsessbröllopet lite på TV och sen tränat CX med powerwalk dit & hem.
Jag är supernöjd med min träningsvecka. Jag brukar varje söndag, under min seriösa träningstid på året, fylla i en lista i min kalender på vad min plan är att träna under följande vecka och denna veckan är VARJE post bockad. Tre pass, ett gymbesök och två timmespowerwalks har det blivit.
Nöjd med det!
Nu börjar snart vår sommartid på jobb. Bara nästa vecka också som vi har åttatimmarsdagar. Sedan är det alltid svårare att hålla i träningen för inga pass-tider matchar de nya jobb-tiderna. Men jag har en plan för att i alla fall få till två pass i veckan.
Det är så svårt att komma igång igen om man inte håller i det lite så jag ska försöka ta mig i kragen i sommar också.

Nu blir det middag på balkongen och till efterrätt "hemmagjord" mjukglass. Fick test på denna nya grejen från Arla så vi ska pröva ikväll.


Isglass

Förmiddagen idag gick åt till flytthjälp och nu är det slapp i solen på balkongen innan kvällens 30års-galej.

Jag har gjort egen isglass på Fun Light. Svalkande :)


Sol & shopping

Lyx med ledig dag idag också!
Bra dag blev det!
Hade tänkt träna i förmiddags och det passade perfekt att Jenny hade extrainsatt pass 10.15 som jag kunde gå på.
Sedan blev det bussen till Emporia med mor för en eftermiddag av shopping.
De har även öppnat ett Frozen Youghurt ställe där så det blev en sådan också på taket av köpcentret i solen.
Kan ju såklart inte jämföras med den i New York men dock :)
Ikväll har vi grillat hemma hos mor & far.
Sockervärde har hela dagen legat mellan 4-6, toppen!
Lite pressat kanske men har testat höja levemiren en enhet då jag vaknat lite högt senaste veckan så kan vara därför. Får kanske sänka tillbaka den om det fortsätter ligga i nederkant.


Nationaldagen

Nu sitter jag och tittar på Nationaldagsfirandet från Skansen. Ganska segt i år...
För åtta år sedan satt jag där. (Första året nationaldagen var en ledig dag för övrigt :)) Då var det skoj show fast kallt som attan!!
Lite kul att precis när jag skrev om det kom de tre från Mamma Mia-musikalen in på scen och de var med mitt år också för det var det året musikalen hade premiär :)
 
 
I övrigt idag har jag powerwalkat en timme med Emelie i morse, spelat marscher & nationalsången i uniform mitt i solen (=varmt) och läst massa på balkongen. Skönt med långhelg :)

Småland 2011

Vet ni, idag är det exakt två år sedan som jag & Mattias kom hem från en mysig helg i Småland och jag var störtförkyld!
Det var också sista helgen jag mådde bra på riktigt fram till jag fick diagnosen diabetes ca 2,5 månad senare. (Då mådde jag istället dåligt för jag fått en obotlig sjukdom förstås...men fysiskt var det ett rejält lyft att slippa vara torr som fnöske i munnen, trött som en 90åring, krampa typ 5ggr per natt mm)
Denna förkylning gick nämligen aldrig över och till slut fick jag gå till doktorn och få nässpray på recept.
Anledningen till att den inte försvann var ju att immunförsvaret hade inte attackerat förkylningsviruset utan istället min stackars bukspottkörtel.
Det är alltså så man får diabetes typ 1.
Onödigt kan tyckas.


Helgen som gått

Jahapp, så var den måndag igen...
Helgen som gått var lugn och skön!

I fredags hade jag en dejt med Ben & Jerry till finalen av Lets Dance.
Lördagen började med svettig Bodyattack. Dubbelsvettig eftersom det var typ 25grader ute!
Det försvann dock fort. Närmare bestämt när vi var på väg cyklandes till min brors 25årskalas.
Cykelfärden började i lugnt tempo för att avsluta i racerfart i regnskuren.

Igår hälsade vi på Mattias bror med familj och nya bebisen.
På kvällen körde vi irländskt tema. Guinessgryta. Som tillagades lyssnandes på irländsk musik och drickandes Guiness såklart :)

Nu ska jag hoppa in i duschen efter dagens pass av funktionell träning.


RSS 2.0