Bakad gröt - Frukost-promotion

Detta har jag gjort till frukost någon gång tidigare. Minns inte det receptet riktigt men det var säkert nåt liknande som det jag gjorde nu. Man kan ju ha i princip vad som helst i men denna gången gjorde jag såhär:

1 dl havregryn
1 banan
1 äpple
1 msk jordnötssmör (ordentligt - inte sånt där himla "Elvis Presley chunkymonkey-skit")
1 krm bakpulver 
1 krm salt
Några hackade sötmandlar 

Mosa bananen, hacka äpplet, blanda ihop. Lägg i smord form, in på 200grader ca 17 min. 

Jag sparade lite av bananen, eftersom den var ganska stor, och hade ovanpå tillsammans med en klick jordnötssmör. 

Man kan säkert använda vad som helst för bär eller frukt istället för äpple och också annan smaksättning istället för jordnötssmör. 
Jag tänker kanel, kardemumma, frusna bär. Toppa med kvarg eller keso istället. Fritt val. 

Denna var god i alla fall. 

Jag gillar att variera min frukost och jag tror att många INTE varierar den för det känns jobbigt att hålla på och klydda på morgonen men det är så himla enkelt egentligen. 
Varför ska inte frukost vara kul & gott att äta? Bara lägg ner liiiite mer energi på den så blir det inte samma dag ut och dag in. 

Till vardags varierar jag bara mellan havregrynsgröt och fil & knäcke men dessa saker går att variera i sig:
- gör egen musli eller köp olika sorts musli
- ha ett lager mandlar och nötter hemma som du kan blanda på filen och gröten
- likaså frysta bär och delvis färsk frukt med (så mkt man kan utan att den blir dålig) både till gröt och frukt
- köp olika pålägg och olika knäcke/mackor, alternativt gör eget

På helgerna gör jag ibland såna här frukostar som receptet ovan och att blanda ihop detta tar typ fem minuter. Vill man minimera det kan man ju blanda ihop det torra dan före till och med. Medan det är i ugnen kan man dusha, klä sig eller passa på att göra nån nytta med disk och tvätt :)

Även bananpannkakor gör jag rätt ofta och det tar ju ca 10 min, även där kan man blanda ihop dan före. Gör man en stor sats kan det räcka ett par dagar också och bara köra i micran. 

Jag ska försöka komma ihåg att lägga upp det receptet en dag :)


RSS 2.0