Lakrits

Vårdapoteket levererar. Nytt godis sötat med stevia. Typ 6 kolh/100g, toppen!
Gott!

Nu har vi varit hemma i två dagar. Vädret har varit helskumt. Växlat som attan mellan regn & sol.
Vi har mest varit hemma och fixat & donat. Samt gått rejäla powerwalks, även i måndagskväll, med efterföljande träning hemma så vi känner oss nyttiga :)

Igår blev det slutligen grill efter många om och men "hur ska vädret bli?" Det blev mest sol och regnet skadade inte under tälttaket. Mest mysfaktor :)


Ojdå, varning för Apple Crumbs

Igår åt vi på Hard Rock och jag tog, onödigt nog, efterrätt eftersom de har den godaste äpplepaj! Och sötaste visade det sig...
Jag brukar till efterrätt ta 6E och lägga mig på ett värde av 5 och då vakna hyfsat (iaf har det funkat hyfsat i sommar) på ca 8.
Eftersom jag visste att denna var ganska söt tog jag 7E. Innan jag skulle lägga mig, ett par timmar efteråt, låg jag på 9 så jag tog 1E till. Mitt i natten vaknade jag och låg på 21,8!!! Har alltså höjts ca 15mmol på de fem timmarna däremellan.
Tog 5E och vaknade på 9, skulle alltså kunnat ta 1E till där i natten. Vilket jag iofs räknat ut men man vågar inte riktigt när man ska sova.
En Apple Crumbs kostar alltså ungefär 14E (jämför med att jag en normal dag tar ca 15E till alla tre huvudmålen tillsammans). Jisses Hard Rock - chilla med sirapen!


Greetings från Göteborg :)

Vi skulle till Västkusten och hade planerat in en liten rutt upp vid Smögen, Orust, Lysekil etc. Sen såg vi väderutsikterna och tänkte om. Så nu är vi i Göteborg. Vår tanke var att här är iaf något att göra trots regn. Vår andra plan var ju ganska väderberoende.

Dock hade vi tur igår. Störtskur på vägen upp och översvämning i Gbg. Men vi stannade till i mysiga Varberg. Gick lite i stan och upp till fästningen.
Vidare till Götet. Fint hotell med bubbelpool på takterassen. Värsta lyx. Vi utnyttjade den och sen gick vi ut och åt och det var fortfarande fint väder. Kunde sitta utomhus.

I morse regnade det så vi gick på Universeum. Därefter åkte vi ut till Haga. En mysig gammal stadsdel.
Hem och bubblade igen. Lite vin & ost på rummet och nu ska vi ner till stan igen snart.

Regnet de utlovat har varit marginellt och åskan obefintlig. Men ingen sol direkt, bara moln & varmt så skärgården hade det kanske inte varit ultimat för ändå.


I Hedmans trädgård

Igår var vi på grillbuffe på Hedmans krog. Supermysigt!
De har en så mysig trädgård där de ställt ut bord lite överallt. Det var jättefint väder och maten var jättegod. Fin kväll!


The pastasås

Jag måste delge receptet på pastasåsen vi gjorde häromdagen för den blev så himlahimla god!
Den var dels freestyling av oss & dels upphittat recept :)
Alltså pastasås Gorgonzola:

Stek en gul lök & en vitlöksklyfta i smör.
Häll på 2,5 dl matlagninsgrädde och låt koka upp lite. I med gorgonzolan så den smälter. Salta, peppra.
Sen hade vi i salamibitar och hackad jalapeno också.
På toppen blev det parmesan & oregano.

MUMSMUMSMUMS!! Lätt som en plätt och man kan ju ha i vad man vill efter tycke & smak.

Igår lyckades vi återigen med supergod mat. Vi gjorde biffar av nötfärs som vi blandat i fetaost & vitlök i.
Ost på och tillbehör som till en burgare fast utan brödet. Det blev sallad, tomat & rödlök. Sås (Blå Bands "American" på sån tub är supergod!) och potatis i ugn.

Det gäller att lyxa till det med maten i veckorna nu på semestern (när vi väl äter hemma) annars är det så tråkigt med vardagsmat. Det går runt på köttfärs, korv & kassler typ...noll fantasi på snabb & bra mat!



Helsingborg/Helsingör

Idag blev det en tripp upp i Skåne.
Helsingborg & framförallt en tur över till Helsingör. Vi köpte god dansk ost och åt ett par kulor hjemmelaved is på Selmas. Mums på både ost & glass :)

På vägen upp kunde jag vinka adios till några kronor på Stadiums outlet på Center Syd.
Det blev linne och både långa & korta byxor. Allt från Rönnish och till halva priset! Rena kapet :)

Också note to self med tanke på gårdagens inlägg: drick inte drinkar med baileys i utan att ta extra insulin. Halv tre inatt blev det fyra enheter då jag låg på 18 i värde. Men god var den ;)


Semesterdag nr 3

Vår helt oplanerade dag.
Startade med walk & snabbt armpass. Kan man inte sova kan man lika gärna träna.
Frukosten var den nyinköpta muslin från Olof Viktors i Glemmingebro - ett av våra stopp i måndags - den var god. Tur det för den var dyr som attan.

Därefter stranden. Endast ett par timmar. Ärligt talat så avskyr jag stranden!
Det är så obekvämt! Man ligger dåligt, får sand överallt. Drickan blir varm. Man har ingen mat, ingen toa. Där är flugor & skit överallt. Nä, har inte varit särskilt glad i det sen jag var liten. Och nu måste man dessutom tänka på att insulinet ska hållas utom solen osv.

Nu ikväll blev det en öl på uteservering i stan före vi cyklade hem och gjorde världens godaste ädelostpastasås och avslutade med kaffe Karlsson på en balkong som hade perfekt temperatur efter solen försvunnit :)


Österlen

Nu är vi hemma från vår semesterutflykt nr 1. Österlen bar det av till.
Vi skulle övernatta i Kivik och på väg dit var vi inom en hel del loppisar & gårdsbutiker samt sill i Kåseberga och stros i Skillinge & Simrishamn.
I Kivik bodde vi på B&B Killegården. Supermysigt! Ganska litet med 8 rum och fin frukost på innergården.
På kvällen åt vi på "Eva på torget" och det rekommenderas verkligen! Jättegott och dessutom roligt med deras Vinotek. Man fick ett kort som man stack in i detta Vinotek där det stod ett antal olika viner. Här fick man 7cl/tryck och denna summa drogs då från kortet så det blev lite vinprovning över det hela. Trevligt!


Nu - semester :)

Torsdag & fredag blev fullt arbetade dagar och sen i fredagskväll har jag i princip inte varit inomhus förutom för att sova :)
Fredagen var det födelsedagsfirande i kolonin.
Lördagen blev jag publik till sommarcupen i Beddinge hela dagen och därefter var det 30årsfirande i Jennys trädgård. Supertrevligt och mysigt när man kan vara utomhus till sent på kvällen.
Jag åt endast sallad som tillbehör till både lunch & middag igår utan insulin. Värdena låg stabilt hela dan och även i morse trots cheesecake, chips och annat igår så vaknade jag bra! Jeej!

Inatt sov vi med både balkong och sovrumsfönster på vid gavel och då menar jag verkligen VID, risk för påhälsning av en och annan mås, men äntligen kunde man sova i normal temperatur och inte i 24 graders värme, sköööönt! :)


06.37 PIP!

Studs upp ur sängen och på med träningskläderna! Glad, för en gångs skull, för ett lite högre morgonvärde så jag slapp tänka på det innan jag gick.
Sol ute, sol inne, sol i sinne :)
Superfint väder och det blev en halvtimmes gång med paus för snabbt armpass på gymmet.
Hem för frukost & dusch.
Jobbet 8.30. Effektivt värre!

Glad är jag nu att jag utnyttjade den där solen för nu är det mooooln :/ INTE vad SMHI lovat! Jag skulle ju tillbringa eftermiddagen i solstolen! Håller tummarna att det åtminstone spricker upp tills grillningen ikväll!

Igår var det Allsång med kex, ost & rödvin hos Cajsa. (Därav det högre morgonvärdet. Digestive... Men det var det värt! Och till och med bra ju för min morgonplan :))


En dag full av shopping

Igår var Mattias fri eftersom han jobbat i söndags så då passade jag på att använda lite av min intjänade komp och tog ledigt jag med i princip hela dagen. Det blev bara ett par timmars jobb på förmiddagen.
Det var ju inte så fint väder så vi bestämde oss för att åka till Emporia. Det blev shopping deluxe!
Kom hem med tre par byxor och tre par linnen. Nästan allt var reafynd så nöjd kan jag vara :)
Det blev även lunch på Jensens Böfhus och en Frozen Youghurt till eftermiddagsfika.
En heldag helt enkelt.

På kvällen blev det en promenad. Det lyckas ju inte riktigt för mig det där med gym två ggr i veckan. Jag har endast kommit dit en gång i veckan de senaste två veckorna. Dels är det så mycket annat jag prioriterar när det är fint väder och dels har gymet stängt mitt på eftermiddagen, alltså min gymtid mellan kundbesök & kontor, och det var ju inte medräknat i min sommarträningsplan...
Min tanke var ju att smita inom då eftersom jag visste att kvällarna skulle bli fulla med annat skoj.

Största anledningen att jag inte vill tappa helt är ju för jag har så grymt svårt att komma igång igen men en gång i veckan är ju alltid något och tränings-tankarna är inte helt uppe bland molnen i alla fall när jag faktiskt FÖRSÖKER planera in tillfällen och till och med lyckas då och då :)


Semester fast inte

Det blir inte mycket bloggande från min sida för närvarande märker jag. Och då har jag inte ens semester än.
Min hjärna är dock semesterinställd. Jag går till jobb varje dag men när jag kommer hem är det nästan som jag aldrig varit där, haha.
Vi har ju sommartid, jobbar bara 7h, samt att de flesta redan gått på semester så vi är bara ett par stycken där.
Fr.o.m. måndag har vi dessutom stängt och då kan man jobba lite som man vill så blir en skön vecka tror jag!
Det fina vädret i veckan (det mesta av den i alla fall) har gjort att vi haft trerätters grillmys samt haft grannarna på balkonghäng. Gör man sånt kul mitt i veckan känns det ju också som man är ledig. Hoppas på liknande kommande vecka. Skönt!

När en största bekymmer är att man inte kan bestämma sig för vilket man gillar bäst:
Promenader i sköna sommarmorgnar
Ligga & läsa i strålande sol och fläktande vindar
Vin på balkongen i sommarkvällssol

Då ska man liksom inte klaga :)

(Att sockervärdena är snälla mot mig underlättar också :))


Ljuva livet

Fullt upp med massa kul saker, som vanligt under sommaren!
Och framförallt sommarväder, jeeej!!

Både lördagen & söndagen var vi ett par timmar i mors&fars trädgård och solade. Härligt!
Lördagskvällen var det 30årsfest och igår var det brännboll med efterföljande grillning enl. tradition. Fjärde året i rad och strålande solsken varje år!

Ikväll har vi grillat i kolonin. Om man jobbar får man somra till det på källarna desto mer!
Jag var en aning ledsen i morse att jag inte var fri för det var sånt fantastiskt väder. Sen går man in på kontoret i åtta timmar och har ingen aning om hur varmt det är :)

Kort sagt: gott liv! :D


Melongåva

Inspirerad av bloggen pinkpastry fixade jag piffig melon att ge bort på kvällens grillbjudning. Roligare än den vanliga chokladen eller vinflarran kanske :)


Lurendrejeri

Idag lurade min diabetes mig totalt.
Havregrynsgröt till frukost har tidigare aldrig varit något problem för mig och jag har lärt mig exakt hur mycket insulin som blir bra.
Denna veckan, helt plötsligt, blev jag hög som ett hus två dagar i rad efter frukost och fick ge extra insulin så igår tog jag mer till gröten och hamnade perfekt så då tog jag såklart samma dos idag.
Vad tror ni hände då? Jag blev så låg så låg så låg.
Var ute hos kund och kände mig skum. Typ avtrubbad & svettig. Jaha, 2.0. Ingen mat eller godis etc fanns tillgängligt heller. Rotade igenom alla deras skåp, haha. Fick nöja mig med dextro men suget när man är så låg är ju helt enormt så jag var inte riktigt nöjd...
The big question: hur mycket insulin ska man satsa på imorgon?!


4th of July

Jeeej, grattis bästa Amerika på nationaldagen!
För exakt fem år sedan var jag där för första gången faktiskt, kom jag på nu.

Där denna bilden är tagen, Annapolis, dit vill jag verkligen igen! Sån himla mysig stad med massa små affärer, segelbåtar man kunde åka ut på tur med och Navy Academy.


Tisdagens middag

Igår åt jag en ny rätt som jag fått inspiration till från diabetestypettlchf-bloggen.
Jag stekte köttfärs och blandade i crème bonjour vitlök/ört. La det på en delad zucchini som jag smort in i olivolja & havssalt, på med lite riven ost också in i ugnen ett tag.
Det blev gott och krävde inte alls särskilt mycket insulin.
Igår låg jag mellan 3-8 hela dagen. Vaknade lågt på 3.4 men annars var det perfekta värden.
Och Allsång på Skansen var jättebra :)


Finfint!

Denna dagen fick jag ihop finfint!

Började perfekt med sparade jordgubbar sedan gårdagen att ha på turkiska yoghurten till frukost. Vad kan gå fel efter en så god start?

Hem halv fyra (lyxlyxlyx) och hann med nästan trekvart med bok & balkongsol innan jag gick bort till gymet och körde halvtimmes core-pass och sen vandrade hem igen.
Jag gillar verkligen de halvtimmespassen. De kan man ju trycka in nästan jämt.

Och titta som min gurka växer! Den är nu runt en meter hög och där är i alla fall två gurkor på väg och massa blommor! Alla blommor blir dock inte gurkor. Tomaten är det sämre med. Den har bara en klase blommor. Hoppas den tar sig. Superkul att ha sådant på balkongen!


Folk har problem med sig själv!

Den frasen användes flitigt för ett antal år sedan i vårt kompisgäng när det handlade om folk som betedde sig dumt.
Den frasen har jag använt i mitt huvud om och om igen idag. Det har varit skitstövlarnas dag och de har inriktat sig på MIG! Hjälp.

Klockan åtta i morse kom första onödiga kommentaren som jag sen satt och irriterade mig till döds på framför datorn i flera timmar.
Glömde dock bort den efter mailkonversation med en kund. Från min sida bara kvalificerat skitsnack & trams tydligen. Totalt inkompetent är jag. (Tycker han alltså, alla som känner mig vet ju att jag är grym, haha).
Man VILL bara skriva "men du då, gubbfan!!!" men det som knappas fram är bara treeevliga fraser. TUR det inte var över Skype eller med webbkamera, haha.
Ytterligare ett par surkartar har varit i farten och så klart blir man mer irriterad när man redan är det.

Glädjande nog hade jag bra sockervärde nu för annars hade det varit droppen för en Lina-explosion.
Nu ska jag äta jordgubbarna som stod utanför vår dörr i eftermiddags ihop med en ersättare för vårt utlånade socker till grannen i fredags. Så kärt!

There is good in the world ;)


RSS 2.0