Palmfestival såklart!

I helgen är det årets event i Trelleborg - Palmfestivalen.
Så det har varit öltält & Perikles, konsert med Anna Herzmann och idag en runda på marknaden med Emelie.
Nu ligger jag på soffan och är tacksam för att vi gick hem i tid för himlen har öppnat sig.


Iform...

...inte!
Oj, vilken oform jag var i idag. Istället för mitt vanliga raska tempo bort till gymmet kändes det som jag segade mig dit i kola och sen stod och tittade på vikterna några minuter mellan varje övning innan jag tog mig i kragen.
Sån skillnad det kan vara på dagsformen!

I förmiddags var jag och lämnade tillbaks min cgm (jag saknar den redan men det vänjer man sig väl av med igen) och tittade på mina kurvor för veckan. De var väldigt bra sa min ssk. Jag hade normala toppar efter måltid för det mesta och låg ganska stabilt generellt.

Nu är veckan bokad för pump-intro i oktober. Tyvärr verkar det som att infon man ska ha några veckor före, då man får veta vilka pumpar man kan välja på och lite vad se har för skillnader och sådär. är när vi är på semester men det skulle vi nog lösa så att jag kom dit själv och fick en snabbgenomgång när vi kommer hem så det skulle inte bli nåt hinder. Typiskt dock att det ska krocka!
Men jag får vara nöjd med att helveckan ligger bra, precis efter momsperioden, före lönekörningarna och krockar inte med mina utbildningsdagar :)


Kikärtor

Dags för recept-tips. Detta hittade jag på vardagsmenyn.se
Det är kikärtor i och det är bra för det håller blodsockret stabilt har jag läst.
Med tanke på att kurvan inte rört sig mer än typ 0.2 sen jag åt så antar jag att det stämmer :) plus att vi åt det med bara sallad som tillbehör.

Köttfärs&kikärtsgratäng

Ingredienser
400 g nötfärs
2 gula lökar
3 morötter
1 msk tomatpure
1 förp krossade tomater
1 dl vatten + 2 msk kalvbuljong
1 msk torkad oregano
3 hackade vitlöksklyftor
2 förpackningar kokta kikärtor (ca 400g)
1 dl matlagningsgrädde
1,5 dl riven ost
Ris

Gör så här

1. Sätt ugnen på 225C
2. Bryn köttfärsen & lägg åt sidan
3. Hacka löken, skala och skär morötter i små tärningar. Fräs i pannan i lite olivolja tills de blivit mjuka (ca 5 min)
4. Rör ner tomatpure, tomater, vatten, kalvfond, oregano, vitlök och köttfärsen. Låt puttra i ca 10 min. Krydda till sist med salt och svartpeppar.
5. Skölj kikärtor, låt rinna av och fördela dem i en ugnsfast form. Häll över grädden.
6. Fördela köttfärsblandningen över kikärtorna och strö över osten. Gratinera ca 20 min tills osten är smält.
7. Servera antingen som det är eller med ris till.


Seeeeg!

Vissa perioder är det så segt att jobba! Kvittar vilka jobb man får in så är det drygt och man bara väntar tills klockan ska bli tillräckligt mycket för att gå hem.
Egentligen är ju denna perioden ganska skön i mitt jobb för det är inte så himla hetsigt med hur många bokslut som helst och deadlines varenda månad men i den hetsiga perioden betar man bara av uppdragen och tänker inte på hur trist det egentligen är.
Allt har sina fördelar antar jag :)

Ikväll ska jag sänka min levemir (långtidsverkande insulinet) för nu har jag vaknat låg mitt i natten tre nätter så ska testa det.

Dagen startade med morgonpromenad. Nästan blivit rutin nu. Himla skönt!


2 års-dag

Idag är det två år sen jag blev diagnosticerad med diabetes typ 1.
Jag kommer fortfarande ihåg vad jag hade på mig den dan, lite sjukt.

Idag har det blivit långpromenad och lite styrka hemma. Firande av mitt fadderbarns 1-årsdag. Repetition inför sommarens sista konsert imorgon.

Jag har legat på gränsen till lågt i princip hela dagen. Mitt insulinbehov här plötsligt minskat drastiskt.
Nu efter middagen höjdes jag inte ens lite på mätaren. Bara konstant 4.8 och stabil pil. Hallå? Jag har ätit - reagera!
Menmen, det är tydligen en sån period ni. Hade det bara hållt sig där så men det brukar det inte göra.

Dags för kvällsfika!


Lugn lördag

Idag blev en bra dag!
Jag & mor var på Hamnens dag & efter lunch på Pettsson-utställning på museet.
Därefter blev det en kopp kaffe och snack hos grannen före jag gjorde mat till mig själv. Gick en runda och sen såg första delen av "Torka aldrig tårar utan handskar" ihop med rabarberpaj.

Låg ganska lågt hela förmiddagen och insåg att jag tar för lite höjande när jag känner av låga värden. Åt vad jag brukar men såg på CGMen att jag inte kom upp i värde. Kanske därför jag inte känner av låga värden lika bra längre - jag ligger lågt oftare/längre tid än jag tror. Så det får jag skärpa mig med!

Till middagen åt jag kyckling med bara grönsaker i ugn till och tog inget insulin för att se hur det gick. Tummen upp! Höjdes bara från 6 till 9. Tyvärr sabbade jag ju kanske det bra värdet nu med tanke på rabarberpajen, som jag inte ens var så sugen på, men jag ville testa hur nattens kurva blev med efterrätt bakom sig.

Så orden för dagen får bli test & mys :)


Grillbuffe med bästa gänget

Gårdagen avslutades på topp trots min eftermiddagsdipp.
Grillbuffe på Vattentornet. Man kunde sitta ute. Skönt!
Och det bästa av allt, nästan, jag var inte ensam diabetiker!
Jag är ALLTID ensam diabetiker! Jag känner ingen med diabetes här nere.
Men igår var en kille med som är här nere en gång per år och hälsar på och som har diabetes. Så vi kunde prata lite diabetes och synka vårt spruttagande till maten :)

Jag fick dessutom testat hur mycket en enhet sänker mig då jag korrigerade höjden på eftermiddagen. Jag har trott det var 2mmol men det är 2,5. Good to know!

Sen testade jag att dricka en Kaffe Karlsson på kvällen. Den är ju söt som attan. Jag låg perfekt före och höjdes till ca 11 av den, vilket inte är jättehögt, och vaknade också på 11 (då var det på väg ner) men jag hade legat stadigt på 11 hela natten. Alltså behöver jag inte ha varit megahög på natten för att jag vaknar högt, vilket jag alltid trott jag varit.

Alltså, jag är nöjd & glad igen :)


Men jaha...

...idag var inte mätaren kul att ha.
För mina värden har inte varit bra.
Eller jag kanske eventuellt hade tyckt det om man inte sett dem konstant för då hade jag inte vetat om alla...
Men dock har jag legat på ca värde 11 sedan lunch som nu bara höjs fast jag gått powerwalk och gymmat och korrigerat med insulin. DET hade jag vetat utan cgm:en också.

I morse testade jag att äta EXAKT samma frukost som igår men fick äta delar av den före promenaden eftersom jag var låg. (Vilket jag för övrigt var mitt i natten också då jag vaknade av apparaten. Drack mjölk då men det räckte tydligen inte.)
Anyway, så tog jag en enhet mindre än igår, eftersom jag blev låg igår. Och vad tror ni hände då?!
Då blev jag MONSTERhög på 19 INNAN jag blev låg. Vafaen?!
Hur ska man då göra? Det hjälper inte att jag sänker får det låga värdets skull men jag blir ändå högre dessförinnan.
Det är då man tänker typ skit samma - whats the point?

Skitkul också att det börjar vibrera och tjuta i fickan på en när man sitter i möte med kund. DÅ, mina vänner, kan jag meddela att man känner sig sjuk. Det blir väldigt uppenbart att man har en sjukdom i det fallet liksom...

Jag är också less för stackars Jenny (som säkert också är less) har skadat ryggen så passet imorgon blir inställt så jag får inte testat kurvan på intensivpass, vilket hade varit väldigt intressant.

Plus att Mattias är borta hela helgen och fast jag har planerade saker som kommer bli kul & mysiga och egentid och allt så vill man ju ändå se sin sambo liksom.
(Jo, jag såg honom - jag mötte honom i trappen på väg hem. Det var så sant - där ljög jag.)

Så, och där har jag spräckt myten om att alla bara skriver på internet om hur himla bra dom har det. Det gör inte jag. Jag är sur. Så påverkar mina sockervärden mig. Jag blir lack när de är oförklarliga och jag har inget tålamod med det! Och börjar inte min insulinkorrigering verka snart utan jag FORTSÄTTER höjas, vilket händer as we speak, så kommer jag bli ännu surare!

Man skulle haft en ballong...


The curv of today

Kurv-updaten fortsätter!

Promenad före frukost. Har blivit lite av ett beroende. Även om jag inte går så lång runda så är det skönt att vakna till liv och få lite frisk luft före man ska stänga in sig på kontoret resten av dan.

Sen blev det havregrynsgröt med vinbär (tur farfar hade miljoner) & valnötter, Skånepepparkaka (lyx) och proviva (med 50% mindre socker). Därefter blev det en höjd men som sen föll ner till en låg känning.

Till lunch hände samma sak.
(Jag var en gång på en föreläsning där de sa att optimalt var att ta insulinet 20min före maten och jag kan nu se varför på kurvan. Gör man det borde ju höjden mötas mer med insulinet. Det är ju inte alltid gångbart att göra det förstås...)
Efter lunchen låg jag så himla jämnt hela eftermiddag. Kurvan var bara ett streck men ett lite "på gränsen"-streck. Låg på ca 4.5 konstant fram till middagen. Bra att det var stabilt men kunde varit liiite högre stabilt. Å andra sidan kände jag inte av det och utan cgm:en hade jag inte vetat om det...

Som tillbehör till middagen hade vi fullkornscouscous och det gav en ytterst liten höjd så det var bra tillbehör för diabetiker.

Låg på gränsen till lågt före spelningen med sen på kvällen men den höjer mig ju alltid av nån anledning så kurvan gick långsamt och stadigt uppåt under resten av kvällen men ändå inte för högt eftersom jag låg bra före så jag är nöjd :)

Lurar på om den korta promenaden på
morgonen är upphov till det låga efter alla mat-tillfällen under dagen.
Kan en så kort motion ge minskat insulinbehov under hela dagen?


Dagens kurva

Jag har blivit besatt av att kolla på CGMen idag :) kul att se trenden liksom!
Dagens har legat perfekt!
Där är en ruta som visar värdet samt pil mot vart det är på väg.
Rakt fram betyder stabilt och så har det legat HELA dagen utom efter middagen.
Vi åt chili con carne med vanligt ris, som vi brukar, snacka om att snabba kolhydrater är snabba!!

Direkt efter låg det först med sned pil upp fram till ca 9, därefter TVÅ pilar RAKT upp (det höjs supersnabbt betyder det) upp till 10.5 och sedan en pil rakt upp fram till 12.3 då den larmade för högt värde (eftersom det är den gräns jag valt). Därefter blev pilen rakt fram igen ett tag och värdet föll ner till ca 10 igen och därefter pekade pilen snett resp rakt ner till värde 6.5 och där höll det sig sen med stabil rak pil igen.

Men denna höjning och sänkning var inom ca 3 timmar efter maten. Galen effekt av ris! Det är ju inget man kan korrigera med insulin heller för värdet föll ju bra sen igen så jag antar att kolhydraterna är för snabba för att insulinet ska hänga med typ...


CGM

Detta ska bli intressant! Kontinuerlig blodsockermätare i en vecka från idag.
Egentligen skulle jag fått den i våras när jag hade så mycket problem men det blev försenat till nu.
Nu lyder ju värdena så jag får ju inte den nyttan det var meningen av den men det ska bli intressant att testa vad som händer i kroppen vid olika tillfällen så jag ska verkligen testa olika saker och dokumentera.


Liv på torget

Vilken bra dag detta också blev!
Jobbade bara till halv elva hos kund och sen kompade jag ut.
Promenad, gymet, lunch på balkongen.
Sen ner i stan och där var det happening! Fullt med folk och musik från olika kårer som ska medverka i Ystad tattoo i helgen. Riktig folkfest!
Jag åt glass och det var sol & fint!
Livet på en pinne så att säga :)


Singing in the rain!

Har man bestämt sig för att gå ut och gå så har man!
Efter viss tvekan drog jag på mig regnkläderna och tog min morgonpromenad trots regn & lite storm.
Det är så skönt på morgonen! Man piggnar till!
Det är inte så långt kvar tills det är mörkt när man vaknar och då lär jag stanna inne så det gäller att passa på nu :)

Eftersom jag vaknade på bra värde, 5,9 (rättelse: perfekt värde), så åt jag ett knäcke före utan insulin, för att inte bli låg, och resten av frukosten efteråt med insulin så nu hoppas jag att jag ligger på ett bra värde vid nästa mätning!


Kan bli farligt...

För andra dagen i rad nu låg jag vid ett tillfälle på under tre i sockervärde. 2.9 igår resp. 2.7 idag. Och jag kände inte av det alls!!!
Inte ens när jag mätt mig och visste om att jag var låg kunde jag känna det i kroppen.
Det är ju skrämmande! Dessa värden är låga, känner jag inte av dem längre kan det ju bli superduperlågt innan jag börjar fatta något och då kanske det är för sent för att reda ut själv...

Just nu sitter jag på balkongen, utkompad efter dagens kundbesök, och funderar på hur jag ska lägga upp eftermiddagen. Huvudvärken gjorde att gymväskan följde med hem igen oupp-packad så det var ett felsteg i min planering...
Vanligtvis flänger jag runt som en tok när jag är fri och tycker om att fixa och ha att göra men ibland är det skönt att bara sitta och glo, läsa en bok eller något. Som typ nu :)


Röd solhatt

Jag vaknade på 6.6, thank you! :)

Nu har jag fått reda på varför jag inte får äta röd solhatt längre.

Röd solhatt finns i alla naturläkemedel som man tar för att förebygga förkylning.

Får nån månad sen kände jag av halsen och köpte esberitox på hälsokostaffären, som jag brukar, men så tänkte jag att jag skulle läsa bipacksedeln för en gångs skull eftersom jag aldrig ätit dem sen diabetes-debuten.
Då stod det att man inte fick ta dem om man hade auto-immun sjukdom, vilket diabetes typ ett ju är, och jag fattade inte alls varför?!

This is why: vid autoimmuna sjukdomar så attackerar immunförsvaret den egna vävnaden. (Det är ju därför man får diabetes typ ett. Immunförsvaret attackerar bukspottkörteln och slår ut den helt.) Tar man då tabletter som ökar immunförsvaret ökar det även attacken på kroppen och insulinkänsligheten minskar.


Denna dagen - ett liv

What a day! I positiv bemärkelse!

Började tidigare & kompade ut, vilket gjorde att jag slutade typ elva. Och sen hann jag med kan ni tro!

Promenad till gymmet, körde där & promenad hem.
Lunch och bokföringsjobb.

Solning två timmar i mors & fars trädgård. Sjukt härlig solning! Blåste så in i och det gillar jag! Så himla skönt!

Kvällen - Gränden med familjen. Supermysigt! Innergård med massa blommor. Varmt var det också!

Enda Ågren är att jag tog efterrätt som inte var god alls och jag blev äckelmätt så nu sitter jag bara och stör mig på att jag tog den för jag kommer ha kassa värden i morgonbitti som inte var värt det...

Har inte mätt mig nu på kvällen men dagens tidigare värden är två tummar upp! (Förutom en känning i morse kom jag på...)

Igår fick jag brev om att jag ska komma till sjukhuset 21 augusti och få påkopplat kontinuerlig blodsockermätare för en vecka. Det ska bli intressant!


Köttköttkött

Igår var jag & Mattias inne i Malmö och åt på Texas Longhorn med ett annat par.
Det är inte så ofta man tar sig i kragen och kör in dit bara för att äta men när man väl gör det är det supertrevligt. Där är så mycket större utbud av restauranger än i vår lilla stad.
Vi började med att sitta ute såklart men sen började det droppa så vi flyttade in, lite synd. Man vill ju ta vara på att kunna sitta ute på sommaren.
På väg tillbaks till bilen råkade vi få syn på ett italienskt glass-ställe så det blev ett par kulor var. Mumma!
Det tyckte inte mitt sockervärde dock. Tyckte jag tog helt rätt dos både till middag & glass. Det var ju ingen speciellt mat som gjorde mig tveksam på hur mycket insulin som behövdes. Ändå låg jag på 16 när jag kom hem. Ibland känns det som insulinet inte tas upp ordentligt när man får så oförklarliga värden.
Så jag vaknade då också på 13, fast jag tog mer insulin före sängdags. Så kvart över sex gick jag ut och gick och hann med en halvtimmes runda och ändå i tid till jobb. Way to go :)
Och sen har de tre mätningarna hittills idag visat 6.8, 5.8 & 8.7 så det är bra!


Andra smugglar sprit...

...jag smugglar youghurt.
I Danmark har Arla ett märke som heter Cheasy som har flera olika sorters sockerfri youghurt. Har inte hittat det i Sverige.
Jag köpte på mig ett lager... :)


Low Carb Tacos

Kolla vad som kommit!
Jag blev glad för jag får alltid så himla kass sockervärde efter Tacos. De där bröden är ju inte helnyttiga.
I dessa var det bara 5g kolhydrater i ett så jag kunde halvera min normala tacodos och jag tyckte de smakade helt okej. Såklart inte som vanliga men det var absolut inget fel på dem. Det är ju ändå fyllningen som smakar :)


Vinkväll

Igår hade jag en så himla trevlig kväll!
Jag var inbjuden till en "Vinkväll" med vi tjejer som brukade ses lite förr, strax efter gymnasietiden. Nu var det längesen man träffade vissa av dem så det var supertrevligt!
Alla hade med sig en flaska vin var och så testade vi allas ihop med den fina ostbrickan. Det blev mycket babbel, det blev kubb och vi satt ute till midnatt. Härligt är ordet!


Överraskningsgrill

Jag & Lena hade smitt en plan som vi gjorde slag i saken på igår.
Utrustade med kött, potatissallad & dryck invaderade vi Jennys hem för grillning. Hon blev något förvånad när vi stod där i hennes vardagsrum.
Det blev en trevlig kväll så det var en bra plan :)
(Jag har snott din bild, Lena :))

I morse/natt vaknade jag på värde 3.0, likadant var det natten före det men då trodde jag det var en engångsföreteelse.
Nu började jag fundera på vad jag gjort annorlunda dessa dagar mot tidigare, eftersom mina doser på långtids funkat bra flera månader nu, då kom jag på det: powerwalks!
Det måste vara det! Tänk att det påverkar så mycket! Inte om man gör det en dag då & då kanske men nu har vi gjort det tre dagar och då verkar det ge effekt!
Tyvärr hinns det nog inte med varje dag i längden men jag ska försöka ändå!


RSS 2.0