Todays workout

Ny release på Bodyattacken idag. Himmel så jobbigt! Men min kropp var inte i form heller så kanske berodde på det!

Skönt att ha lite nytta gjort idag i alla fall!
En del ärende gjorda, bok i balkongsol (loving it! Tur vi har uterum sen så det blir typ samma sak såhär tidigt på året) och snart kalastajm. 

Är inte knäckebröd på balkongen...

Inte medans du lutar dig ut från den i alla fall. 

Nu ligger en bit (inte en smula, en BIT) knäcke på grannen undertills balkong. På vägen dit smetade den fast lite Philadelphia-ost på kanten. 

Nice, Lina. Nice. 

Inte alls uppenbart att det kom från vår balkong heller. Inte alls. 

Får gå med skamhuva på mig resten av helgen. 



Men kul...

Vad hände där?

All time low record - återigen kul...


Check!




Inställt

Konstig vecka detta. Alla rutiner försvann typ. 

Onsdag var ingen Maxistorhandling. Det var istället en föreläsning i mindfulness. Intressant faktiskt! Jag blev liiiite rastlös av att bara sitta och göra övningarna men kände ändå att andningen kom igång och att det var avslappnande och nyttigt. 

Träningen idag blev inställd för stackars Jenny är sjuk. Dystert eftersom det är så himla skönt att träna på lördagförmiddag och det passet är så himla kul. 

Jag blev helt ställd och visste inte vad jag skulle göra av min förmiddag idag. Det blev en promenix. Man kunde ju ut och sprungit. Men jag springer inte. Där är haken. 

Det får bli bodypump imorgon istället. Morgondagens planer ändrades nämligen OCKSÅ så det hinns med. Och två pass i veckan SKA jag baske mig ha!

Nu får dagen istället bjuda på lunch på stan med kompisar och ikväll kommer lillebror med sambo hit på middag och lite reseplanering inför vår weekend i München. 


Hopp & studs

Och glädjeskrik!

Så lät det när jag öppnade min post idag från lasarettet. 

Skickade in hba1c i måndags, på födelsedagen måste det ju bli bra liksom, och idag låg svar. 

Var missnöjd sist eftersom jag höjt mig sen pumpstart men dels var inkörningsfasen med där och dels har jag börjat kolhydratsräkna och kämpat med det nu en månad. Och det gav resultat!

45! Lägsta sen start! Under 42 ligger en frisk människa och bra för diabetiker är under 52. 

Fasiken vad nöjd och glad jag är!!




05:25

Då vaknade jag. Med värde på 2.8. 
Och insåg, för att använda ett gammalt uttryck, IQ Badboll - jag tog för mycket insulin till knäcket igår. 
Men hur lätt är det att komma ihåg allt? En enhet tog jag med sprutorna men med pumpen borde jag bara tagit 0.6. 
Upp och in i kylen helt enkelt. 


Känner redan av träningsvärk från gårdagens cirkelträning. Gutt! :)

Lifesaver

Jag spenderade min födelsedag med att lära mig rädda liv. 
Väl investerade timmar! Tyckte det var himla intressant och vi lärde oss mycket matnyttigt. 
Min docka överlevde :)



Fölsis




Kalas 2

Idag har jag haft mitt eget kalas. Mycket mysigt. 
Men jag misslyckades med efterrätten och fick fixa en ny på studs ivrigt påhejad av Catja. 
Jaja, det löste sig i alla fall och smörgåstårtan jag kämpat med blev i alla fall godkänd. 



Lördag & storm

Typiskt att det ska vara värsta blåsten när man är fri medans hela veckan var hur fin som helst. Det är sol men inte särskilt behagligt att vistas ute i sådan här storm. 
Men å andra sidan hade jag inte hunnit med det ändå för jag måste städa och fixa mat inför mitt kalas imorgon. Och förmiddagen har gått åt till träning som vanligt. Så nu ska jag in i duschen och sen äta lunch innan jag sätter igång. 

Ville mest visa en bild på den fina tårtan vi hade igår på mitt och Mattias föräldrars kalas (vi fyller alla år i mars så smidigt nog firar vi det ihop. Jag stod för tårtan och dom för maten) som min chefs dotter gjort. Hur fin som helst. Och god! Vit choklad, mörk choklad, jordgubbar & hallon. Hur gott??? :)



Rise & shine

Freitag!!!

Vaknade på 6.7, himlen är blå, det är kalas ikväll, stämrepet igår var bra, huvudvärken lyckades jag stretcha bort i alla fall för en stund, det är snart helg. 

Lets go! :)



Fokus

Kronans droghandel ska tydligen ha fokus på diabetes under 2014 med erbjudanden och aktiviteter. 
Ska bli spännande att se vad det är :)



Inte som ett kylskåp

Nu, hörnini, har jag just kommit hem från ett annorlunda träningspass än vad jag trodde jag skulle på. Både bra och dåligt. 
Dåligt för att jag verkligen ville träna styrka. Mina armar skriker efter träningsvärk. De vill bli pumpade. De tror uppenbarligen att jag är någon form av bodybuilder. Nä, men skämt åsido så var det ett tag sedan armarna fick träna ordentligt. Jag har lyckats hamna på bara mage och ben pass de senaste veckorna. Så nu är de otåliga. Och jag med. 

Det pass jag hamnade på var rörlighet/stretching. 
Och det braiga var dels att jag ta mig fasiken är rörlig som få i de flesta delar av kroppen. Det var kul att känna hur mycket jag kunde tänja ut. 
Dels fick jag tips på hur jag ska sträcka ut min musarm, som kommer då och då, samt hur jag ska sträcka ut nacken för att undvika triggerpunkter. Och här kom min newsflash - jag har triggerpunkter. Eller det kanske alla har men i så fall har jag problem med mina. 
När han beskrev var huvudvärken satt när man hade problem med detta så kände jag igen mig direkt. Denna förbaskade huvudvärk som sitter runt ögonbrynen ständigt och jämt!
Så nu ska jag skärpa mig och försöka sträcka ut nacken på det viset varje dag så kanske det blir bättre!

Jag har också hunnit gå en runda i fina vädret medan det fortfarande var ljust. Hur härligt?? Jag ville mer dansa fram så förnöjd som jag kände mig. 

Nu te och knäcke! :)

PS. Jag gjorde inte det. Dansade alltså. Hade sett för dumt ut. 

Tidig lördag

Idag vaknade jag före klockan åtta pigg som en mört. Eftersom jag också var låg så steg jag upp och gjorde frukost. Kanelbullemugcake blev det idag men i ärlighetens namn smakade den inte så mycket kanelbulle. Kanel smakade den förstås...men det kan väl ändå inte klassas som samma sak....

Igår hade vi tacokväll och vi använde den sockerfria kryddan men nej, det blev inte bättre så det var inte den som var boven i dramat. Låg på 14 före läggdags och trots korrdos då så låg jag på samma värde mitt i natten och korrigerade igen. Därav mitt låga morgonvärde. Förstår inte vad det är i tacos som höjer så fruktansvärt. Jag tar ju i ordentligt med insulin med tanke på bröden så det borde räcka men icke sa nicke. Höjningen kommer också senare så kanske ska testa lägga kombibolus över ännu längre tid än jag gjorde igår nästa gång...

Nu sitter jag bara och väntar på att det ska bli dags att cykla till träningen. Vädret är hur fint som helst, himlen är alldeles blå, så det känns nästan synd att gå inomhus och träna men kanske kan jag gå en runda efter lunch istället. 



Bakad havregröt

Mums! Godmorgon :)



Nörd

Jag körde en avstämning nu efter två veckors kolhydratsräkning. 

Jag vet att jag är nördig men voilà - excell is the shit!

Väldigt nöjd! Både med värdena och med mitt fina dokument ;)

Medel ligger på 7.1 under två veckor. 
Inte särskilt många dubbelsiffriga värden och mycket färre lågalåga än tidigare. 

Sanningen är att medan jag höll på att ta fram värden ur mätaren till detta hittade jag en genomsnittknapp i den också (som jag haft i tre år och NU hittar jag funktionen - hej badboll...) och den bekräftade min 7.1a samt visade att på en månad låg det på 7.7 och på senaste veckan 6.7. Jag har alltså sänkt genomsnittet med en hel enhet på en månad. 
Men hejja mig då! :D


Thankyou semla

Så glad jag blev i morse!

Igår var det ju fastlagssöndagen så då åt jag såklart en :)

Räknade ut dos med hjälp av kolhydratsräkning men litade inte riktigt på vad den sa och la till lite ytterligare i dosen. Räkningen funkar inte riktigt vid väldigt söta kolhydrater har jag märkt..

Vid läggdags låg jag på fina 7.1 men tog ändå en liten dos till, ner till värde 6 ungefär, eftersom jag vet hur det brukar funka med sötsaker. 

Vaknade på 7.7. Happyhappy!



VASA

In honor of Vasa-loppet gjorde jag scones i morse. Mums!

Gjorde även varm choklad på nytt vis och även nyttigt vis. 

När jag läste detta receptet på bakasockerfritt.se tänkte jag men ööööh, men det var gott!

Koka upp 2dl vatten
Mixa med ett ägg och 1msk chokladpulver (jag använde mitt oboy canderel men kakao plus ev lite sötning kanske ger ännu mindre kolhydrater)

Det var alltså allt! Varm choklad är ju så mysigt ibland! :) Dock höjer mjölk mig jättemycket så jag dricker det sällan så detta receptet var ju perfa!



L.Ö.R.D.A.G.!

Gjorde en morotskakagröt till frukost. Den blev väldigt god men smakade inte morotskaka så tror snarare det var kanelen och den mosade bananen jag kokade ihop med resten av gröten som satte smaken. Så det kan jag rekommendera!
Den blev lösare än vanligt så mjölk behövdes inte utan toppade den med lite vaniljkesella, blåbär & valnötter. 

Och så har vi fått tidningen som e-tidningen. Det ÄR inte samma sak som papperstidning men man är i alla fall inte helt off på vad som händer i stan. 

Bra start på dan! :)

Igår var jag på fonduekväll på Slättarpsgården utanför Skegrie med tre andra tjejer. Himla gott & trevligt!!
Där var fullt med folk och det bådar ju gott för den fortsatta driften (fackterm från jobb men vad heter det då? ;)). Det är alltid kul när ställen ute på landet kan överleva (där hade vi ordet) och det är nog ett smart sätt att köra på tema-kvällar då och då istället för att köra det som vanlig restaurang. 

Nu - Bodyattack!

RSS 2.0