Del 5 - resa med diabetes

Det är verkligen supermycket extra att tänka på när man ska ut och resa med diabetes.
För det första ska man ju ha allt med sig men man ska också tänka på att ha dubbel uppsättning av allt, ifall något skulle försvinna är det inte så lätt att få tag på nya grejer utomlands.
Och även ska man se till så att man delar upp uppsättningarna mellan sitt eget och ens ressällskaps handbagage så ifall det ena försvinner har man ändå så man klarar sig..
Viktigt att inte heller ha insulinet i resväskan man checkar in, eftersom det fryser i bagageutrymmet och förstörs.
Åker man till varma länder kan det bli för varmt och förstöras så det gäller att ha kylfordral eller liknande med sig.
 
Resa över tidszoner blir också lite krångligt - jag har varit i USA en gång sen jag fick diabetes (då hade jag haft det i två månader och var skitnervös för att åka) - eftersom man tar ju sitt långtidsverkande ungefär samma tid varje kväll men hoppar man helt plötsligt över nio timmar i livet blir det ju märkligt. Men man får hålla koll på sockernivåerna och eventuellt komplettera lite med måltidsinsulin om man hamnar högt.
Det gick i alla fall bra trots all oro. Dock vaknade jag låg två nätter både vid dit- och hemkomst så det är väl något som beror på tidsomställningen..
 
Det är också viktigt att ha med sig mat! Man kan ALDRIG lita på att man får tag på det när det behövs så jag har alltid med mig någon frukt, skorpor eller liknande och sen något som höjer mer, typ kaka.
 
Mina sockervärden nu på våran resa var katastrofala. Dels blir det ju lite att man unnar sig efterrätter när man har semester och även om jag ligger bra vid läggdags då så vaknar jag alltid megahögt, det höjs liksom under natten, och det är en SÅ tråkig start på dagen! Om man väl då vaknar perfekt så är det jättesvårt när man inte är hemma och gör sin egen frukost, man vet ju inte exakt hur mycket insulin som behövs till grejer man inte brukar äta.
Jag brukar försöka äta liknande som hemma för att underlätta men det finns ju inte alltid. Speciellt nu när vi inte hade frukost på alla hotell och vi fick äta ute. Trots att jag åt "bra" frukost, typ gröt på Starbucks, så är den ju inte alls gjord på samma vis jag själv gör den och då blir man hög direkt efteråt istället pga feltagna antal enheter insulin till. Jättesvårt alltså!
 
Enda gångerna jag var låg var under vandringen, då jag låg på mellan 3-5 hela tiden trots att jag proppade i mig choklad och åt lunch utan insulin.
 
Därför blev man ju glad när man tog en öl före middagen och låg såhär :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0