Världsdiabetesdagen

Idag är det Världsdiabetesdagen! Den firas den 14 november eftersom det var då en av upptäckarna av insulinet föddes, Frederick Banting. Han upptäckte det ihop med ett par andra doktorer 1921 och fick Nobelpriset i medicin för detsamma 1923. På den tiden levde man ju inte länge om man hade diabetes och gjorde man det var man blind och utan ben ungefär så det var ju ett stort genomslag!!
Dock är det ju en behandling och inte ett botemedel så vi får väl hoppas att någon gång kommer någon få nobelpriset för att de kommit på botemdelet!
 
Såklart får man då ha nått blått på sig idag, eftersom det är diabetesfärgen, samt pinnen (en pin, flera pins, den pinnen?? så kan det ju inte heta...men ni vet vad jag menar :)) - den blå ringen.
 
 
 
 
 
Jag ska även skänka en slant till diabetesfonden. Gör det du med!! Sms:a DIABETES till nummer 72 980 så skänker du 50kr till diabetesforskingen.
 

Kommentarer
Postat av: Cajsa

Jag ska oxå ha blått på mig idag<3 tack för lektion igen:)

2012-11-14 @ 08:53:20
URL: http://Cajsen.blogg.se
Postat av: Jenny Pariola

Vad man lär sig av dig! :)

2012-11-14 @ 15:38:35
URL: http://jennypariola.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0