Hur fungerar det?

Eftersom detta ändå är en blogg jag startade på grund av min diabetes så har jag nu tänkt mig att lägga in lite diabetes-kunskap, eller vad man nu ska kalla det :), i smådelar framöver eftersom jag vet att det finns många icke-diabetiker som läser bloggen. Själv visste jag INGENTING om diabetes innan jag själv fick det! Det är himla intressant ska jag säga, hur kroppen fungerar. Så därför börjar jag med det :)

Hur fungerar kroppen?

När man får diabetes har kroppens eget immunförsvar attackerat bukspottskörteln och gjort så att produktionen av insulin försämrats eller slutat helt.

Insulin behövs för att kroppen ska ta upp näringen i maten. När man äter kolhydrater så omvandlas detta till olika sockerarter i kroppen som sen ger oss energi, vätska etc. Det som inte behövs lagras i levern och pytsas sedan ut vid behov. Insulinet ”öppnar” så att sockret kommer in i cellerna. Det känner av när man ätit och ökar då insulintillförseln i förhållande till detta och vice versa om man INTE har så mycket socker i kroppen, vilket gör att en frisk människas sockervärde normalt håller sig konstant mellan 4-7 mmol/l.

Har man inget insulin åker bara sockret rakt igenom, eftersom alla "dörrar" är stängda, och man kissar ut det. Alltså, ingen energi & ingen vätska till kroppen. (Ett av de vanligast tecken på att man fått diabetes är just en trötthet & OTROLIG törst!).
Vad som då händer är att kroppen tror man har lågt blodsocker, eftersom den inte känner av att man har något socker i sig. Levern skickar då ut mer socker ur depån. Vid fortsatt "svält" (kroppen tror ju man svälter när det i själva verket handlar om insulinbrist) går kroppen på fettet som bryts ner till glukos för att höja sockervärdet ytterligare. Resultat = megahöga sockervärden!! (Och viktnedgång, ännu ett tecken på diabetes).

Kommentarer
Postat av: Cajsa

Bra ide!! Såå intressant Lina! Man vill bara veta mer å mer:)

2012-08-09 @ 07:17:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0