Del 4 - Jag och min diabetes

Idag är det exakt ett år sedan jag var på läkarbesök och blev direkt uppskickad på akuten och därefter inlagd på sjukhus en vecka efter nyupptäckt diabetes typ 1.
Att jag gick till läkaren, TILL SLUT, var för att jag hade gått ner så himla mycket i vikt under sommaren utan anledning. Men jag hade också massa andra symptom såsom var extremt trött, torr i munnen, kramp i vaderna i tid och otid, mådde i stort sett skit hela sommaren men ni vet hur man är ”det går över, man ska inte vara pjoskig…”, och vem kunde tro det var något allvarligt?!

Jag vet att jag fick diabetes redan i början av juni för då var jag förkyld (hur länge som helst) och det är ju i samband med sådant diabetes bryter ut, som jag skrev om i del 1, och det var också då jag började få symptom.

Alltså gick jag med sjukdomen i 2,5 månad innan jag gick till doktorn för alla mina konstigheter och då hade jag 32 mmol/l i sockervärde (en frisk människas går aldrig över 7 mmol/l). Eller rättare sagt, deras mätare mätte inte så höga värden utan han såg bara att det var väldigt högt.
”Du får cykla direkt upp på akuten!” – akuten hade varit glad om alla deras patienter kommit cyklandes dit :)
Där fick jag insulin och dropp (de förstod inte hur jag överhuvudtaget hade kunnat fungera så länge med de höga värdena...) och sen fick jag flytta upp till en avdelning där jag skulle bli liggande i en vecka.
Jag försökte övertala dem till att jag inte behövde läggas in, jag kunde sköta det hemifrån men nu i efterhand förstår jag ju hur omöjligt det hade varit!!
Jag visste ju inte ett dugg om diabetes innan jag själv fick det – precis som jag nu märker hur lite de flesta andra vet om det. Jag tänkte – jaha, men då får jag väl låta bli sockret. Åh, naiva lilla flicka!! :)

Och något av det första man också tänker är – vaddå DIABETES?! Jag är ju varken onyttig eller tjock! MEN som jag skrev innan handlar det ju om typ 2, och som jag nu lärt mig behöver man inte vara varken eller för att få den typen heller, kan vara ärftligt ju som sagt, även om anledningen till att den typen av diabetes ökar så mycket i världen är av ohälsosamt leverne. Det är ju denna typ man hör om och det är den föreställningen man har av diabetes, helt fel alltså!
”Du kan förebygga diabetes med ditten & datten” står det i tidningar – inte informativt då det endast handlar om de som får diabetes pga av egna val i livet. Känns alltså som en missförstådd sjukdom ibland.

I alla fall, en vecka blev det på sjukhuset. Jag och massa oldies mestadels. Jag fick ha lite permissioner och ut och vandra och gå ner på Mikaeli marknad (drygt att bli sjuk just vid Trelleborgs största happening annars ) men annars var det mat med jämna mellanrum och flera besök om dagen av vänner, släkt etc. Dessutom skulle det hinnas med dietister, läkare, sköterskor. Det var fullt upp faktiskt :)

Till slut fick jag i alla fall komma hem med en heltidssjukskrivning i en vecka och sen en halvtids i två veckor för att hinna få in tänket med mat och allt.

Så grattis på ettårsdagen till oss – och i år är det Mikaeli som gäller :)

Kommentarer
Postat av: Cajsa

Jag blir lite rörd och fäller en tår!! Grattis till er! Du är grym:) ses sen. Jag ska heja:) puss<3

2012-08-25 @ 08:36:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0