Del 2 – typ & behandling

Diabetes finns i olika typer, typ 1 och 2 samt ett mellanting som kallas LADA.

Typ 2 är det som i vardagstal kallas åldersdiabetes och som är det ofta överviktiga personer får men det kan även vara ärftligt och inte ha någonting med personens levnadsstandard att göra. Det är denna diabetes det oftast skrivs om, eftersom den ökat så mycket på senare år tillföljd av dagens levnadsstandard, då övervikt ökar risken att få den.

Har man typ 2 har man kvar en del insulinproduktion men inte tillräckligt för att den ska kunna sköta sig själv. Oftast kan detta behandlas med tabletter, i samband med måltid, som hjälper insulinet på traven. Denna typ går i många fall, om man fått den pga av övervikt etc, att bota eller i alla fall till stor del förenkla genom att sköta sig med motion & matvanor.
Man kan väl också kalla den ”den enklare formen”, eftersom kroppen dock har en del insulintillförsel själv och man behöver inte ta sprutor med risk för låga sockervärden med allt som följer på det.
Dock för de typ 2:or som fått sjukdomen via ärftlighet gäller ju i princip samma som för typ 1.

Typ 1 får man utan någon känd anledning. Det finns en viss grad av ärftlighet men det kan också bara dyka upp (som det gjorde för mig, ingen annan i vår släkt har sjukdomen). Det vanligaste är att få den när man är ung. Allt från väldigt liten till typ 16 år tror jag är vanligast. Jag fick diabetes när jag var 26 år, så jag var ganska gammal för att få det.

En typ 1:a har ingen egen insulintillförsel utan tillför insulin genom sprutor eller pump.
Jag använder mig av sprutor, vilket betyder att jag får ge mig själv en dos långtidsverkande varje kväll, som verkar 24 timmar, och även måltidsinsulin inför måltider. Dessa måltidsdoser räknar man då ut genom att försöka räkna fram hur mycket kolhydrater det finns i maten man tänker äta, vilket inte är det enklaste alltid…

En diabetikers värde bör ligga lite högre än en frisk människas, typ 5-8 mmol/l. Det är dock i princip omöjligt att alltid hålla dem mellan de intervallerna, eftersom det är så mycket som påverkar sockervärdena.

Kommentarer
Postat av: Cajsa

Åhh jag älskar diabetes infon:)

2012-08-14 @ 09:19:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0