Linas plan

I morse var jag hos min diabetes-sköterska på egen begäran eftersom jag inte tycker jag har riktig koll längre. Diabetes lever sitt eget liv. Svårt när den lever det i mig liksom. Hon sa som vanligt att jag var helt för hård mot mig själv och att mina värden var helt OK men även om Hba1c ligger bra så vet jag ju själv att det krävt mer kamp än vad det gjort förr. Och dessutom är det i min värld inte OK att ha värde över 15 varje dag även om jag kompenserar ner dem ganska direkt. Det är ju MECK!!

I alla fall, nu la vi upp en plan. I höst ska jag testa pump! De hade ingen pumps-skola förrän då så det dröjer ju ett halvår nu men det är okej. Jag har ju inte velat ha pump tidigare och nu får jag tid på mig att ställa mig in på att ha en så det är ändå bra. Min sköterska har ju velat ett tag att jag ska testa eftersom jag får så mycket "bullar" utav insulinet då jag är ganska smal och inte kan sticka mig på så stort område. Dessa bullar kan ju hindra upptaget av insulin och är de så stora efter 1,5 år, tänk då om 15 år...så hon rekommenderade det och det finns ju massa andra positivt med pump också.

Det blir alltså ett halvår till med sprutor nu men hon bokade in mig till läkaren så vi kan prata om hur vi bäst kan ändra inställningarna och kanske få färre höjder & mindre klydd plus att jag ska få ha en kontinuerlig blodsockermätare i en vecka i juni förhoppningsvis. Det ser jag fram emot. Ska bli superintressant att följa trenderna i sockret konstant och kanske se hur vissa saker påverkar, såsom sött & träning, och kanske ännu mer förstå hur man kan kompensera för att det ska ge bäst resultat.
Känns som en bra plan för mitt diabetesår 2013 :)


Kommentarer
Postat av: Fanny

Skönt att höra att du har en plan! Hoppas det blir bättre!

2013-05-14 @ 09:39:52
Postat av: Jenny

Goodie! Det tror jag blir bra...

(vet du vad jag kom på, Mia(som går på BA ibland och har BC på söndagarna) hade en pump i lördags (ja, hon har det alltid såklart... men det var först då jag såg).... så jag frågade, hon hade tydligen haft diabetes i bara 4år.... inte visste jag det)

2013-05-15 @ 11:15:53
URL: http://jennypariola.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0