Framtidshopp

Idag hörde jag talas om ett försök som görs inom Diabetes typ 1-forskningen. Man kan läsa om det på myglu.org där tjejen som testar det bloggar om sina dagar.
Som jag har förstått det så har hon en kanyl med insulin och en med glucagon in i kroppen och detta är på något vis kopplat till en app på iPhonen och det känns av hur hennes kropp reagerar. Om hon äter känner den av det och pytsar in insulin och börjar hon bli låg skjuts det in glucagon.
 
Hon skrev själv att det var fantastiskt att slippa tänka så mycket före allt man gör. Hon skrev himla bra i senaste inlägget, dag 4, om hur annorlunda en diabetikers tankar går än friska människors. På morgonen är inte första tanken: ska jag duscha eller äta frukost först? utan den är, vad har jag för sockervärde?
Hur många människor behöver sitta och tänka efter före de ska äta? Hur stor dos behöver jag till detta? Ska jag träna efteråt? Var jag hög före? Ska jag äta efterrätt? Är den värd ett kasst värde?
 
Tänk om det verkligen fungerar och man kan få en sån där grej. Det hade varit fantastiskt!!!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jenny

heja forskningen!

2013-04-09 @ 13:25:59
URL: http://jennypariola.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0